BYD Dolphin Design

- 20 februari 2024

Vol vertrouwen

De BYD Dolphin biedt drie verschillende motoropties, waarbij de instapper 95 pk en 180 Nm koppel heeft, terwijl de duurste versies 204 pk en 310 Nm koppel hebben. Daartussen zit nog een 177 pk sterke variant, in de vorm van de Boost-uitvoering. De topversies snellen in zeven seconden naar de 100 km/h, terwijl dat in de goedkoopste Active-uitvoering 12,3 seconden duurt. Belangrijker is het verschil in rijbereik en oplaadsnelheid: de Active en Boost krijgen een 44,9 kWh batterij mee, terwijl de Comfort en Design een 60,48 kWh batterijpakket onder de vloer geplaatst krijgen. Opladen aan de gewone laadpaal gaat bij de grotere batterijen met meer vermogen, aangezien er met driefase kan worden geladen. Het snelladen duurt ongeveer even lang bij de twee batterijversies.

Met zijn ruim 200 pk is de testauto lekker rap, al kan de auto het vermogen en koppel via de voorwielen maar moeilijk kwijt. De vermogensopbouw is niet subtiel, zodat je zonder beleid rijdend al snel met wielspin te maken krijgt. In de Eco-stand is het vermogen een stuk teruggeschroefd en dan vinden we de auto het lekkerst rijden. We kunnen ons daarom goed voorstellen dat je met de 95 pk sterke Active ook prima uit de voeten kunt. Verder blijkt de BYD vooral op comfort gericht, wat we ook goed vinden passen bij de auto. De besturing is licht en de vering zacht. Je wordt daardoor niet echt betrokken bij het rijden, maar mede door het stille interieur blijkt de auto een rustige reisgenoot.

BYD is een wereldspeler die bijna ieder component van de elektrische auto in eigen huis ontwikkelt. Zo ook de batterij, de zogenaamde blade battery die qua vorm, bestanddelen en efficiëntie hoge ogen gooit. De Dolphin komt als Comfort of Design 427 kilometer ver op papier, waar in de koude testweek flink wat van overblijft. We komen zo'n 350 kilometer ver, maar dan is de batterij ook echt zo goed als leeg. Het blijkt dat BYD flink vertrouwen heeft in de batterijtechniek, want met nog 0% op de tellers klapt de snellader er met de volle 88 kW in. Waar andere auto's tot de 10% nog een beetje rustig aan doen, zien we de procenten er bij de BYD vanaf helemaal leeg al bijvliegen. Tot iets meer dan de helft vol blijft het laadvermogen hoog, waardoor je in korte tijd toch zo'n 200 kilometer kunt bijladen. Daarna vlakt het wel iets af, maar met zo'n 35 minuten hebben we de 80 procent bereikt. Je hebt trouwens zes jaar garantie op de Dolphin en op het batterijpakket wordt zelfs acht jaar (of 150.000 km) garantie gegeven. Ook hier blijkt het vertrouwen in de eigen techniek.
De basisversie wordt al voorzien van alle beschikbare veiligheidssystemen, waaronder een dodehoekhulp en adaptieve cruise control. De rijhulpsystemen vinden we wel erg bemoeizuchtig en het ontbreekt ook niet aan onnodige geluidsmeldingen en stuuringrepen, waardoor we ons veel betrappen op een discussie met de Dolphin. Hier dient BYD echt nog wat verfijning aan te brengen.

204 pk
310 Nm
160 km/h
7,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 29.990
€ 36.990
€ 678 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • Peugeot e-208 EV 136 GT

  • Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens

  • Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One