BYD Dolphin Design

- 20 februari 2024

In de kou

De navigatie is echter niet het enige pijnpunt van de Dolphin, hoewel de meeste zaken met een software-update lijken op te lossen. We vinden de automatische airconditioning benedenmaats, want meerdere keren wordt tijdens de rit de ventilatie volledig uitgeschakeld, waarna de ramen snel beslaan. Bovendien is het gek dat de duurste uitvoering geen regensensor heeft, terwijl dit tegenwoordig bij veel concurrenten vanaf de basisversie standaard is. Tijdens een snellaadsessie kan de auto door de aanwezige warmtepomp het zijn inzittenden wel gerieflijk maken, maar blijkt het alarm ook als de auto niet vergrendeld is, geactiveerd te worden. Toch maar buiten in de kou wachten tot de auto is opgeladen, dus.

Waar scoort de Dolphin wel punten mee? Vooral met zijn binnenruimte, zowel voorin als op de achterbank. Je blijkt goed met vier volwassenen op pad te kunnen met de BYD, waarbij iedere inzittende genoeg hoofd- en beenruimte heeft. De voorstoelen zijn dus elektrisch verstelbaar en vanaf de Comfort-uitvoering ook nog verwarmbaar. Ze zitten niet verkeerd en bieden een prima ondersteuning, ook op de lange rit. Er is ontworpen met de Europese bestuurder in het achterhoofd, want het stuur kan best ver naar je toe versteld worden.
De kofferbak meet 345 liter inhoud, maar als je de achterbank platgooit loopt dat op tot maar liefst 1.310 liter.

204 pk
310 Nm
160 km/h
7,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 29.990
€ 36.990
€ 678 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • Peugeot e-208 EV 136 GT

  • Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens

  • Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One