Toch vaak aan de pomp
Maar het overhellen is tot een minimum beperkt, zodat de auto prima de bocht door komt. Ook het loeien van de motor door de CVT-automaat blijft eigenlijk altijd uit, tenzij je de auto volledig op zijn staart trapt. En het mooiste van dit alles? Je kunt prima doorrijden en toch nog een heel net testresultaat van 5,9 liter op 100 kilometer realiseren. Sterker nog, we zaten eigenlijk de hele week zo rond de 5,3, maar een paar late snelwegritten met 130 km/h bleken iets meer benzine te kosten. Toch nog een heel net resultaat van een middenklasser met bijna 200 pk. Er zijn genoeg (plug-in)hybrides die daar niet bij in de buurt komen. Overigens zijn er wel wat kleine aanpassingen te bedenken, die het rijden met de Toyota nog aangenamer zouden maken.
Zo blijft de Auto Hold functie niet actief als je het contact hebt uitgeschakeld. En ondanks het zuinige karakter sta je ongeveer net zo vaak aan de pomp als een dorstigere concurrent, omdat die een grotere brandstoftank heeft. En de grootste afknapper vinden we toch wel dat de Corolla Cross -net als veel andere Toyota Hybrids maar 750 kg mag trekken. Zeker in dit segment zoeken veel kopers een trekauto en dan blijkt een Mazda CX-5 met 1.800 kg trekvermogen in dezelfde prijsklasse te vallen.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground