Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

- 1 april 2023

Praktisch ingestoken

Het interieur is al net zo behoudend als de buitenzijde van de Corolla Cross. We zien een groot scherm, veel zwarte vlakken en bedieningsknoppen die we al jaren kennen en waarschijnlijk een eeuwigheid meegaan. De basisindeling is dezelfde als van de lage Corolla, waarbij het geheel wel hoger is en bediening van de stoelverwarming bijvoorbeeld op een andere plek zit. De auto profiteert al van het nieuwe multimediasysteem, dat een stuk uitgebreider is dan voorheen en verlost is van de kleine knopjes aan beide zijkanten. Uiteraard is er allerhande informatie over de hybride aandrijflijn terug te vinden in het systeem. Draadloze connectiviteit met de smartphone is mogelijk via Android Auto en Apple Carplay. Aan draadloos opladen is ook gedacht, maar wellicht niet lang genoeg. De telefoon glijdt nogal snel van het vrij vlakke laadplatform, bijvoorbeeld als je optrekt bij een verkeerslicht.

De verdere middenconsole is zo goed als ongewijzigd gebleven ten opzichte van de Corolla. De lederen stoelen zijn standaard bij de gekozen Executive-uitvoering, dan hebben we het ook wel over het hoogste uitrustingsniveau. De bestuurdersstoel is uitgebreid elektrisch te verstellen en het stuur is prettig in te stellen. De bijrijder lijkt een beetje vergeten, want al hoewel beide voorstoelen een heel stevige ondersteuning bieden, zou een hoogteverstelling van de passagiersstoel ook wel fijn zijn geweest. Langere personen hebben op die plek al snel het gevoel dat ze op de bok zitten. Bovendien snoept het geplaatste panoramadak ook wat hoofdruimte weg. Op de achterbank heb je minder beenruimte dan je op basis van de buitenmaten zou verwachten, maar de buitenste twee zitplaatsen zijn heel behoorlijk te noemen. Ook de instap is top, want de lange achterportieren creëren een ruime doorgang. Qua prijs concurreert de Corolla Cross echter met ruimere kandidaten als de Renault Austral en [test=1323]Peugeot 3008. De kofferbak is dan wel weer lekker hoekig en ondanks de hybridetechniek ruim genoeg. Alleen de JBL-subwoofer van het Executive-pakket kost je een zijvak, maar daar krijg je een prima audiokwaliteit voor terug.

197 pk
205 Nm
180 km/h
7,7 s
5,9 (5.1) l/100km
115 g/km
B
22%
€ 36.412
€ 49.202
€ 902 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground