Snelle hybride
De testauto is voorzien van de tweeliter viercilinder, ondersteund door een elektromotor. Met 197 pk is het een krachtpatser, hoewel het koppel van 205 Nm daar een beetje schril bij afsteekt. Toen we voor het eerst met deze combinatie reden (in de Corolla had je toen nog 180 pk), was de nasmaak een vleugje sportief. In de nieuwe configuratie met een beetje meer vermogen en koppel weet de auto gretiger over te komen. Door het ontbreken van schakelmomenten en de direct beschikbare elektrokracht weet de Toyota goed uit de startblokken te komen. De sprint naar 100km/h is in 7,7 seconden gepiept, best rap voor een middenklasse SUV. Door het ontbreken van schakelmomenten voelt de auto ook op tussensprints buitengewoon snel aan. Eigenlijk heb je constant een surplus aan vermogen, wat heel plezierig rijdt. We realiseren ons daardoor wel dat we met de 140 pk van de 1.8 ook prima uit de voeten kunnen, des te meer begrip dat het grootste gedeelte van de Corolla Cross voor die motorversie zal gaan. Neemt niet weg dat een beetje verwennerij prima op zijn plek is en daarvan kun je met deze smeuïge hybride aandrijflijn toch wel spreken. Die sportiviteit wordt niet doorgezet in de besturing, die vrij licht en ongevoelig is.
BYD Atto 3 Design
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense