Geen keuzestress
Voor zoveel plezier en Italiaanse passie moet je overigens wel de buidel trekken. Door de Europese keuze om de tweeliter met achterwielaandrijving te schrappen, ligt de vanafprijs van de Giulia zo'n 15.000 euro hoger dan voorheen. Daar krijg je wel een veel krachtigere motor met vierwielaandrijving voor terug, naast standaardopties als de matrix ledkoplampen en elektrisch te verstellen stoelen met geheugen. Voor minstens 65.000 euro is Alfa dan ook niet in de positie om flauw te doen. Heb je keuzestress, dan kun je voor de geteste Competizione gaan. Behalve een schuifdak, rijassistentie en een alarm heb je standaard alle opties. Voor de fraaie lak dien je nog wel 1.400 euro neer te leggen. Vanafprijs voor dit alles? 76.000 euro.
Gestraft door zijn hoge uitstoot is de prijs voor de mooie Giulia niet misselijk. En die hoge Co2-waarden maken de auto voor veel zakelijke rijders ook onbereikbaar, omdat bedrijven maxima stellen aan de uitstoot. De eveneens verkrijgbare dieselversie is goedkoper als je hem op uitrusting vergelijkt, omdat die variant standaard als Ti wordt uitgerust. Die versie is zuiniger en heeft minder uitstoot, wat hem zakelijk dan weer interessanter maakt. Maar wie bestelt er nog een diesel tegenwoordig?
Al met al zal de Giulia in zijn eentje het merk niet kunnen doen opleven. Maar de auto bewijst wel dat Alfa's merkwaarden én karakter tijdloos zijn en voor heel veel rijplezier zorgen. Als Alfa Romeo maar een gedeelte van die waarden weet door te vertalen in haar nieuwe (en waarschijnlijk volledig elektrische) modellen, moet het helemaal goedkomen met het merk.
Foto's: Alfa Romeo
- Hele goede rijprestaties
- Fijne zitpositie
- Complete uitrusting.
- Flinke uitstoot
- Verouderd infotainment