Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

- 27 maart 2023

Niet gekunsteld

Overigens hebben de Italiaanse ontwerpers het interieur niet onberoerd gelaten. Het meest opvallende detail is de nieuwe cockpit achter het fraaie stuurtje. Dit digitale instrumentenpaneel is op verschillende manieren in te delen, waarbij we direct al fan zijn van de Heritage modus. Alsof je in een antieke Alfa zit, hebben de tellers dan de uitstraling uit de jaren zestig en zeventig met veel Italiaanse knipoogjes. Wat dacht je van de aanduiding toeren met Giri? Of dat de laatste cijfers van de snelheidsmeters zijn omgekeerd voor een betere afleesbaarheid? Het zou snel gekunsteld over kunnen komen, maar volgens ons komt Alfa Romeo er juist mee weg vanwege die jarenlange historie met iconische sportauto's. Dat ademt toch nog een beetje door in het binnenste van de Giulia.

Dat interieur is verder opgetrokken uit prima materialen als leder, kunststof en aluminium. Verwacht niet hetzelfde afwerkingsniveau als die van een premium Duitser, maar het geheel steekt behoorlijk goed in elkaar en voelt degelijk aan. De grote aluminium schakelflippers voelen zoals ze er uitzien en zorgen voor een extra beleving tijdens het rijden. Het stuur is zeer uitgebreid te verstellen en zorgt voor een prima zithouding, waarbij de digitale tellers goed in het zicht blijven. De stoelen voelen stevig, maar comfortabel aan en weten je vast te grijpen in de bochten, een plek waar de Giulia sowieso goed tot zijn recht komt.
Het valt wel op dat inzittenden veel meekrijgen van wat er buiten gebeurt. Windgeruis, bandengerol en het geronk van de wat rauw klinkende viercilinder dringt moeiteloos door in het interieur, hieraan merk je toch dat de auto alweer jaren geleden met de toen geldende maatstaven is ontworpen. Dat merk je overigens ook aan het infotainment, dat met een aarzelend reagerend touchscreen en vrij kleine knoppen niet kan meekomen met het high definition geweld van Mercedes-Benz en BMW. Aan de grootte van het scherm en het ontbreken van functionaliteiten als draadloze Apple Carplay merk je dat de tijd niet heeft stilgestaan. Al vergeet je dat snel als je het fijne stuurtje vastpakt, de automaat in D zet en met de DNA-knop hetzelfde doet.

280 pk
400 Nm
240 km/h
5,2 s
8,0 (8) l/100km
182 g/km
F
22%
€ 65.000
€ 78.895
€ 1.446 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design