Suzuki Swift 1.6i Sport

Arno Lommers - 25 oktober 2006

Het rijden

Al bij het aanslaan van de startmotor hoor je het verschil met de normale Swift. Als de motor tot leven komt brengen de uitlaten een donkere brom voort; dat belooft wat! En ja, hoor: de 1.6-motor met 125 pk en 148 Nm geeft de 1.005 kilogram zware Suzuki erg aansprekende prestaties. Om in de bebouwde kom rond de 50 km/h te blijven hoeft het gaspedaal slechts een paar millimeter beroerd te worden, de motor hangt érg lekker aan het gas. Nog net niet nerveus, maar het heeft er wel iets van weg. Door de korte overbrengingen van de vijfbak is de trekkracht bij lage toeren ook goed, maar het liefst draait de motor 3.500 of meer omwentelingen, tot het cijfer 6 op de toerenteller is bereikt. Dan hikt het blok de begrenzer in, ondanks dat het rode gebied pas bij 6.800 tpm begint. Maar niet getreurd, de schreeuw die er dan hoorbaar is smaakt naar meer en met het korte pookje leg je snel het volgende verzet in, waarna de Swift weer vrolijk verder versnelt.
Het geluidsniveau is best redelijk, maar door de korte overbrengingen draait de motor bij 120 km/h al 4.000 toeren per minuut. Op de snelweg begint dit al gauw te vervelen en wordt er verlangd naar een zesde versnelling.

Suzuki heeft de wielophanging steviger afgesteld en schokdempers van Monroe toegepast om het weggedrag extra dynamisch te maken. De besturing omvat een vernieuwde elektrische bekrachtiging voor de optimale balans. Althans, dat beweert Suzuki en naar mijn mening hebben ze niets te veel gezegd.
Omdat dit niet de meest snelle Swift is, is er heus nog wel enigszins sprake van veercomfort, maar alle oneffenheden in het wegdek worden (overigens niet irritant) doorgegeven. Van overhellen is geen sprake en onder- en overstuur steekt alleen in het uiterste geval de kop op. Wordt in een snelle bocht het gas losgelaten, dan heeft de neus eerst de neiging om naar de buitenkant van de bocht te schuiven. Precies op tijd én goed gedoseerd duwt de achterkant de auto weer naar het midden van de weg. De Swift Sport heeft gewoonweg een erg betrouwbaar, maar toch lekker 'gooi en smijt'-karakter.

Bij bovenstaande manoeuvres reageert de besturing zelfs een beetje zwaar en de installatie heeft een goed zelfcentrerend effect. Het enige dat opviel tijdens de test was een ratelend geluid als het ESP zijn werk begon te doen. In eerste instantie dacht ik dat de besturing een paar tandjes oversloeg bij het terug laten komen van het stuurwiel, maar bij uitgeschakeld stabiliteitsprogramma was dit geluid afwezig.

Voor de liefhebbers nog een paar cijfers. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en in 8,9 seconden is de helft hiervan bereikt. Om de wielen liggen banden in de maat 195/45 R17. Het gemiddelde verbruik bij een gematigde rijstijl bedraagt 1 op 13,9. Als het potentieel benut wordt zal dit vermoedelijk richting de 1 op 10 á 11 stijgen.

125 pk
148 Nm
200 km/h
8,9 s
onb (7.2) l/100km
175 g/km
G
22%
€ 10.999
€ 19.899
€ 365 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe

  • Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d

  • Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • 2018 - Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

  • 2017 - Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

  • 2012 - Suzuki Swift Sport 1.6

  • 2011 - Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • 2006 - Suzuki Swift 1.3i-16V GLS

  • 2006 - Suzuki Swift 1.5 GLS GT+