Instapper overtuigt
We rijden tijdens de introductie met de 63 kWh versie van de Ariya. Met deze batterij komt de auto op papier net iets meer dan 400 kilometer, terwijl de elektromotor 218 pk en 300 Nm op de voorwielen loslaat. Doordat dit vermogen en koppel geleidelijk worden vrijgegeven, voorkomt de auto dat de voorwielen spinnen. De acceleratie voelt daarmee vertrouwenwekkend, terwijl je met alle gemak flink versneld. De versies met een grotere batterij bieden nog meer vermogen, maar je hebt niet het idee dat je in de instapper iets tekort komt. In 7,5 seconden sprint je naar de 100 km/h en zeker op tussensprintjes voelt de auto snel aan. Om het gewicht te maskeren is de auto wel vrij stug gedempt, wat de auto op slecht wegdek wat onrustig aan doet voelen.
Ook in bochten merk je dat je met een ruim 1.900 kg zware EV onderweg bent, al doen de remmen heel goed hun werk en is de besturing licht. Het afremmen op de motor zorgt voor een extra energiestroom terug de batterij in en je kunt dit effect versterken door de e-Pedal functie te activeren. Deze functie introduceerde Nissan in de tweede generatie Leaf, maar anders dan bij dit model wordt de Ariya niet helemaal tot stilstand gebracht. Helemaal sprake van one pedal drive is er dus niet. De auto blijft doorrollen, zodat je altijd de rem moet hanteren om helemaal tot stilstand te komen. Of je activeert de semi-zelfrijdende functies, zodat de auto wel tot stilstand wordt gebracht als je voorganger ook stopt. Bovendien houdt de Ariya rekening met locatiegegevens, zodat de cross-over afremt voor rotondes en afslagen. Zelf inhalen is er niet bij en ook tijdens het autonoom sturen moet je bij de les blijven. Je dient altijd het stuur in handen te houden, maar zelfs dan deactiveert het systeem zichzelf nog wel eens. De wegen rondom Stockholm blijken niet helemaal representatief, doordat we regelmatig tot 50 of 60 worden gemaand, terwijl je op vergelijkbare wegen in Nederland 80 of 100 km/h mag rijden. Het resulteert wel in een heel net rijbereik van zo'n 430 kilometer, terwijl we ook wel stukken snelweg hebben meegepakt op de route.
In de praktijk verwachten we dat het opgegeven rijbereik van 400 kilometer in de zomermaanden in Nederland te halen moet zijn. Wil je meer rijbereik of vermogen, dan kun je kiezen voor het 87 kWh batterijpakket, waarmee de auto tot 520 kilometer ver komt. Als vierwielaangedreven E-4ORCE biedt de Ariya liefst 306 pk en 600 Nm koppel, zodat de auto in 5,7 seconden naar de 100 sprint en het pas bij 200 km/h voor gezien houdt. Een caravan van 1.500 kg trekken behoort bij die versie ook tot de mogelijkheden.
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition