Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

Joran van den Boom - 19 december 2021

Goed in zijn spullen

Zoals reeds benoemd zitten Aziatische auto's doorgaans vanaf instapniveau al goed in de opties. De Mazda 3 wordt standaard al geleverd met onder andere een head-up display, adaptieve cruise control en een multimedia systeem met navigatie en Apple CarPlay. Ook een uitgebreide verzameling veiligheidssystemen, waaronder de gewenste dodehoekassistent zijn standaard aanwezig op de auto. In de Comfort uitvoering wordt daar nog stoel- en stuurwielverwarming, Keyless Entry, achteruitrijcamera en automatische 2-zone airconditioning aan toegevoegd. Met die uitvoering heb je je Mazda 3 eigenlijk al zo compleet als je zou willen. De Sportive is in feite een Comfort uitvoering die voorzien is van een aantrekkelijk uiterlijk tegen een scherpe prijs. In aanvulling op eerder genoemde opties krijg je bij de Sportive standaard 18" lichtmetalen velgen, ledverlichting en getinte ruiten achter die tezamen de Sportive zijn vlotte voorkomen geven. Desgewenst kan de Mazda 3 Sportive ook nog worden voorzien van een Sport Pakket dat de auto voorziet van sportiever vormgegeven bumpers voor en achter. Ook zijskirts en een dakspoiler zijn onderdeel van dit pakket. En om de Sportive helemaal af te maken, is ook nog te opteren voor een Remus sportuitlaat. Mocht je toch nóg meer willen, dan kan je bij de Luxury terecht voor het ultieme luxegevoel door toevoeging van een lederen interieur en een premium audiosysteem van Bose. Je kunt dus veel kanten op met de Mazda, maar je bent al vrij snel voorzien van meer dan genoeg opties.

De stoelverwarming wordt goed heet, wat zeker in de winter of voor de gemiddelde koukleum bijdraagt aan een comfortabele rijbeleving. De stuurwielverwarming laat daarentegen te wensen over. Ook de adaptieve cruise control heeft zo zijn mankementen. In de basis is het een fijn werkend systeem dat snel oppakt en goed meekomt in het verkeer. Echter in situaties waar je van rijbaan wisselt en achter een andere auto aan rijdt, heeft het systeem de neiging zich meer te focussen op afstand zonder rekening te houden met snelheid. Zo kan het voor komen dat de auto sterk afremt om afstand te nemen van de voorganger, terwijl deze gewoon op snelheid verder rijdt. Wat dat betreft moet Mazda zijn meerdere erkennen in de adaptieve cruise control van Volkswagen die net wat verfijnder te werk gaat en niet rechts inhaalt. Zoals gezegd is ook de dodehoeksensor aanwezig op de Mazda 3 en dat is gezien de forse C-stijl een welkome toevoeging. De C-stijl produceert een flinke dodehoek, maar het lijkt erop dat de Mazda daarop berekend is, want het rijden is niet merkbaar moeilijker hierdoor. De buitenspiegels zijn relatief ver naar buiten geplaatst, waardoor je goed zicht hebt. De dodehoeksensor draagt daar alleen maar aan bij en tezamen zorgen zij ervoor dat je zonder zorgen kunt rijden. Het multimediasysteem laat zich gemakkelijk en intuïtief bedienen, omdat alles zich bevindt op de plek waar je het mag verwachten. Het systeem komt qua vormgeving overeen met BMW's iDrive dus vooral mensen die BMW gewend zijn zullen hun weg makkelijk kunnen vinden in de Mazda. Ook de integratie van Apple CarPlay werkt prima en heeft gedurende onze testperiode geen kuren vertoond.

150 pk
213 Nm
206 km/h
9,1 s
6,0 (5.6) l/100km
128 g/km
C
22%
€ 27.990
€ 32.290
€ 592 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2007 - Mazda 3 MPS

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive