Onderbelicht maar praktisch
Waar de mogelijkheden voor het exterieur talrijk zijn, zijn ze voor het interieur beperkt. Het interieur van de Sportive wordt standaard opgeleverd in zwart stof. Hier en daar zijn wat subtiele kleuren te herkennen in de stiksels, maar verder blijft het aardig somber voor een uitvoering die sportiviteit moet benadrukken. Hier hadden wat fellere accenten niet misstaan. De in pianolak zwart afgewerkte middenconsole is mooi, maar gevoelig voor vingerafdrukken en krassen. Ook hier had het niet misstaan om een carbon of metaal afwerking te hebben, om zo meer sportiviteit te benadrukken. Op het cosmetische vlak schiet Mazda dus iets tekort. Het opgeruimde dashboard dat enkel plaats biedt aan de knoppen die je daadwerkelijk gebruikt, is een sterk punt voor de Mazda. Het analoge gevoel beïnvloedt de band tussen bestuurder en auto in positieve zin, maar ook de afwerking is op niveau. Qua materiaalgebruik heeft Mazda de zaken goed voor elkaar. Er is duidelijk aandacht besteed aan kwaliteit en het interieur oogt en voelt hoogstaand. Vooral de onderdelen die met leer zijn afgewerkt, zoals de armsteunen, voelen als zachte kussentjes. De kwaliteit draagt dus ook actief bij aan het comfort in de Mazda.
Waar Mazda nog meer punten scoort is op het praktische aspect van het interieur. De stoelen zitten goed en bieden prima lichamelijke ondersteuning. Het zitvlak is iets aan de korte kant, maar doordat de zitting te kantelen is kan je toch een comfortabele zitpositie aannemen die de benen rust gunt. Hierdoor is de 3 een prima reisauto waar je ook gemakkelijk de langere afstanden mee kunt afleggen. De Mazda is een auto die je als het ware aantrekt. Je neemt je positie in achter het stuur en je hebt het gevoel dat je de wereld aankan. Het stuur en de versnellingspook liggen altijd goed in de hand, waardoor je zelfverzekerd je reis kan afleggen. Wat betreft de binnenruimte is Mazda toch één van de sterkere opties in dit segment. Zeker voorin is de ruimte royaal te noemen. Ga je met meerdere personen in de 3 zitten dan zal iedereen een beetje water bij de wijn moeten doen. Ondergetekende kon met zijn 1 meter 93 zonder al teveel ruimte in te leveren prima achter zichzelf zitten. Door de aflopende daklijn aan de achterkant kan het zijn dat je achterin af en toe met je hoofd het dak raakt, maar echt krap zit je zeker niet en ook de benen hebben voldoende ruimte.
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volvo V40 T3 Nordic+