Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition

- 22 november 2021

Geen stakker met stekker

Cupra is natuurlijk al jarenlang bekend, omdat deze naam onlosmakelijk is verbonden met de heetste Seats die zijn geproduceerd sinds 1985. Wanneer je zo'n belangrijk sportlabel eigen auto's laat maken, moet dat onvermijdelijk leiden tot bommen op wielen die elke liefhebber van benzineslurpende sportmodellen weet te waarderen. En juist op die laatste aanname gaan we de bocht in, want de Volkswagen Groep zet Cupra (in ieder geval in Nederland) juist in als ge├źlektrificeerd sportmerk. Dat betekent dat je alleen maar plug-in hybrides en volledig elektrische modellen van het merk kunt krijgen. De 300 pk sterke Ateca blies daarom al de aftocht en de Formentor en Leon met dezelfde aandrijflijn worden in ons land niet eens ge├»ntroduceerd. Sterker nog, in Duitsland kun je de Formentor als VZ5 met de dikke vijfcilinder uit de Audi RS 3 krijgen, maar door de torenhoge autobelastingen is ook die variant ons niet gegund.

Wat betekent dat we de Formentor alleen als e-Hybrid kunnen kopen, dus laat dat nu net de variant zijn waar we mee op pad gingen. En eerlijk is eerlijk, met 245 pk en 400 Nm kunnen we niet spreken van een stakker met stekker. De auto sprint in zeven seconden naar de 100 km/h, om daarna door te sprinten tot maximaal 210 kilometer per uur. En bovendien kun je op papier zuinig rijden, want in het vooronder ligt niets meer dan een doorontwikkelde versie van een aandrijflijn die we kennen uit de Passat en Golf GTE. Een 1.4 TSI is samen met een elektromotor geplaatst, waarna de DSG versnellingsbak met zes versnellingen eraan is gekoppeld.

245 pk
400 Nm
210 km/h
7,0 s
5,9 (1.5) l/100km
33 g/km
A
22%
€ 44.900
€ 54.335
€ 996 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Polestar 2 300 kW Performance Pack