Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition

- 22 november 2021

Koperen toevoeging

Dat speciale wordt zeker doorgezet naar de binnenzijde van de auto. Al geldt ook hier: je moet dan wel voor de Copper Edition opteren. In de basis is het dashboard natuurlijk bekend, houd bijvoorbeeld de interieurfoto's van de Seat Leon maar eens naast deze test. Maar in de Formentor zien we koperen inzetstukken, bijvoorbeeld rondom de ventilatieroosters. Helemaal bijzonder is de blauwe lederen bekleding met koperkleurig stiksel en Cupra-logo's in de hoofdsteunen van de voorstoelen. Ze zien er fantastisch uit en zitten ook erg goed. Het is alleen jammer dat de zitting niet is te verlengen en dat alleen de bestuurdersstoel elektrisch is te verstellen.
En dan is er natuurlijk het stuurwiel met het opvallende logo en bovendien twee ronde knoppen aan weerszijde die we niet kennen uit andere modellen. Met de rechter kun je de auto starten, zoals bij een Ferrari. En met links stel je de rijmodus in, zodat je niet de menu's van het multimediasysteem hoeft door te graven.

Dat systeem is overigens nog steeds niet onze beste vriend, met zijn behoorlijke opstarttijd en af en toe een vastloper. We hebben het schuiven met de thermostaat en volumeknop dan wel weer beter onder de knie, zo zitten er wat snelfuncties in de regelaar verstopt. Hiermee kun je eenvoudig de stoelverwarming aan of uitzetten en andere aanpassingen doen. Zo blijkt maar weer dat je met het doorspitten van wat menu's toch weer nieuwe functies tegenkomt.
Bovendien kun je in de e-Hybrid gemakkelijk instellingen aanpassen, zoals het oplaadgedrag of de manier waarop je een volle batterij benut. Zo kun je ervoor kiezen om helemaal elektrisch te rijden, de batterij ongemoeid te laten of juist bij te laden zodat je later in de stad helemaal elektrisch kunt rijden. Hoe dat in de praktijk werkt behandelen we zo, maar de manier waarop je dit instelt werkt in ieder geval zeer gebruiksvriendelijk.
Zoals je wellicht van zijn buitenvormen al kon afleiden, is de ruimte achterin minder gebruiksvriendelijk. Hoewel je als volwassene nog prima achterin plaats kunt nemen houdt de kofferruimte niet over. Door de sterk aflopende daklijn is de ontstane ruimte uiteraard ook minder praktisch. Bovendien moet je altijd ruimte vrij houden om de laadkabel nog op te bergen, wat ook kostbare liters kost. Het oude adagium wie mooi wil zijn, moet pijn lijden gaat dus op voor de Formentor, maar voor wie kofferruimte zo belangrijk vindt, staat natuurlijk ook de Tarraco nog klaar.

245 pk
400 Nm
210 km/h
7,0 s
5,9 (1.5) l/100km
33 g/km
A
22%
€ 44.900
€ 54.335
€ 996 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota C-HR Plug-In Hybrid Premiere Edition

  • Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

  • Polestar 2 300 kW Performance Pack