Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy

Arno Lommers - 14 oktober 2006

Het rijden

Dat de Corsa gegroeid is is duidelijk, maar is het weggedrag ook beter dan voorheen? Hierop kan ik alleen maar volmondig “ja” antwoorden. Vooral met de optionele 195/55 R16 banden ligt de auto als een blok op het asfalt, maar ook de grotere wielbasis werkt hier aan mee. Door de korte testperiode heb ik de auto nog niet op zijn gedrag in snelle bochten kunnen beoordelen, maar bij een normale rijstijl is het echt een heerlijk rijdende wagen. Vooral de verwerking van oneffenheden en verkeersdrempels is stukken beter. De vorige Corsa was onverbiddelijk hard afgeveerd op drempels, de huidige generatie is nog steeds stevig, maar vangt alles beter op. Hier door is ook overhellen in de bochten nauwelijks iets dat opvalt en de auto blijft mooi neutraal.
Het stuurgevoel is nog steeds wat kunstmatig, mede het gevolg van de elektrische bekrachtiging, maar er zijn fabrikanten die dit hebben weten te voorkomen. Wel is de auto zonder zogenaamde zaagbewegingen lange bochten door te sturen.

De auto in deze test is een 1.2i-16V Twinport voorzien van Easytronic. Eigenlijk een geautomatiseerde handgeschakelde vijfbak. Het is te merken dat Opel nog eens gekeken heeft naar deze combinatie, want de schakelovergangen verlopen net wat vlotter en soepeler dan bij het vorige model. Een gerobotiseerde versnellingsbak kan simpelweg nog steeds niet tippen aan een echte volautomaat (die is verkrijgbaar in combinatie met de 1.4-motor), maar de verbeteringen zijn voelbaar. Er is weinig verschil in acceleratie tussen de manuele- en automatische stand, en is er voorzien in een sportmodus, waarin de motor doortrekt naar wat hogere toerentallen, maar deze is in combinatie met het erg rustige karakter van de 1.2-motor nauwelijks interessant.

Inderdaad, de 80 pk sterke Twinport-motor is erg rustig van aard. Zo rustig zelfs dat de prestaties nu niet direct sprankelend genoemd kunnen worden. Op een gewicht van 1030 kilo (zo’n 100 kg meer dan de vorige Corsa!) is 80 pk en 110 Nm gewoon te weinig. Vooral met versnellen op hoger tempo, ook met de acceleratiefunctie van de cruise control, heeft de motor echt moeite. In de stad gaat het prima, maar zodra de snelheid boven de 90 km/h komt moet je niet de beste verwachtingen hebben.
Wat opvalt is dat de motor erg stil is, zeker tot zo’n 3.000 toeren per minuut. Alleen bij een snelheid van 105 km/h op de teller, toch een vaak gereden tempo in Nederland, is een lichte resonantie in het stuurwiel voelbaar, heel vreemd. Bij 100 en 110 niet meer, een schoonheidsfoutje waarschijnlijk.

80 pk
110 Nm
168 km/h
15,4 s
onb (5.7) l/100km
139 g/km
F
22%
€ 12.395
€ 16.715
€ 306 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima

  • Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d

  • Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe

  • Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • 2020 - Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • 2015 - Opel Corsa OPC 1.6 Turbo Performance Pack

  • 2015 - Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo OPC Line

  • 2012 - Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • 2011 - Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition

  • 2007 - Opel Corsa 1.3 CDTi Cosmo