Het interieur
Als er één plaats is waar de nieuwe Corsa vooruit is gegaan dan is het wel het materiaalgebruik. Het vorige model was al niet met het goedkoopste plastic uitgevoerd, maar dit is echt heel goed. Alles voelt stevig, solide, zacht waar dat gewenst is en de meeste materialen spiegelen niet. Om diverse knoppen zit een randje rubber en alles zit op een logische plek. De bediening van de knipperlichten en ruitenwissers is een ander verhaal, daar is enige gewenning op zijn plaats. Opel heeft ook hier gekozen voor het vaak bekritiseerde systeem dat de hendels aan de stuurkolom terug laat komen in hun uitgangspositie zodra deze bediend zijn. De cruise control is doormiddel van een draai aan de knipperlichthendel te activeren, de boordcomputer verwisseld van functie door dezelfde handeling te verrichten aan de ruitenwisserhendel.
Op het ruim in hoogte en lengte verstelbare stuurwiel zitten druk- en draaitoetsen voor de bediening van de standaard radio/cd-speler, die overigens heel mooi in het dashboard is geïntegreerd. Onder de radio zijn de knoppen van de airco, een optie uit het introductiepakket, ondergebracht.
De eerste indruk wat betreft de stoelen is dat deze erg stevig zijn. Maar na een tijdje voelen ze toch erg prettig aan, ook de gebruikte stof is niet zweterig en ziet er goed uit. Het stuur is in deze uitvoering niet met leer bekleed, erg jammer want dit loopt op zomerse dagen toch vrij snel uit op kleffe handen… De verstelbaarheid van de voorstoelen is eenvoudig en de bestuurdersstoel kan ook in hoogte worden versteld, de gordels zijn eveneens verstelbaar. Ruimte voor hoofd, armen en benen is voorin genoeg aanwezig.
Het is duidelijk te merken dat de Corsa ettelijke centimeters in alle richtingen is gegroeid, vooral op de achterbank valt dit op. Waar je bij de vorige Corsa nogal eens met de knieën tegen de voorstoelen zat, is dat nu niet het geval. Ook de hoofd- en schouderruimte vallen niet tegen. Twee kommavorimge hoofdsteunen zijn standaard, een derde exemplaar is alleen standaard op de vijfdeurs. Wél is er een derde driepunts gordel aanwezig, dus kon die extra hoofdsteun er écht niet vanaf?
De bagageruimte is variabel in te delen door de vloer een verdieping hoger te leggen. Ook voor de hoedenplank is een slim foefje ontworpen, deze kan tijdens het vervoer van hogere voorwerpen simpelweg tegen de rugleuning van de achterbank geschoven worden. In de bagageruimte is de groeistuip ook merkbaar, er kan gewoon net iets meer bagage vervoerd worden, ook als de rugleuning gedeeld neergeklapt wordt. Op deze manier ontstaat er een bijna vlakke laadvloer als de bagagevloer op de hoogste stand is gezet.
Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima
Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack
Seat Ibiza SC 1.4 Stylance
Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d
Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe
Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation
Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign
Citroën C2 1.4i VTR
Ford Fiesta 1.3i Futura
Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion