Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

- 10 oktober 2021

Nadruk op comfort

Met een druk op de startbutton komt de auto tot leven. Als koper van de IONIQ 5 heb je de keuze uit twee batterijpakketten en twee motorvarianten - een met alleen een motor achterin en een met zowel voor- als achterin een motor. De variant waar we mee op pad zijn heeft twee elektromotoren; voor 70 kW en achter 155 kW. Beiden worden gevoed door een batterij van 73 kWh. Met een koppel van 605 Nm (305 pk) begrijp je dat je snel van je plek komt ondanks het gewicht van bijna 2.100 kg(!). Voordeel aan het hoge gewicht is dat de auto als een blok op de weg ligt, maar zich desondanks gemakkelijk en soepel laat bedienen. Ongelijkmatigheden in het wegdek worden goed weggefilterd door het onderstel en de nadruk ligt tijdens het rijden echt op comfort. De zitpositie is fijn hoog wat het zicht op de weg ten goede komt.

Achter het stuur vinden we flippers om de mate van regeneratie te kunnen bepalen. Afhankelijk van je eigen wensen kan de auto dus ver uitrollen of juist direct remmen tot stilstand als het acceleratiepedaal wordt losgelaten. Het directe remmen op de accu maakt het mogelijk om deze auto met slechts een enkel pedaal te bedienen. Dit 'one pedal driving' vergt enige gewenning maar voelt na een paar uur rijden zeer comfortabel en natuurlijk. Groot voordeel is dat alle remenergie direct wordt teruggeleverd aan het accupakket. Tijdens onze testperiode noteerde we een verbruik van 18,6 kWh per 100 km. In de praktijk kwamen we daarmee 400 kilometer op een batterijlading.

Waar de meeste elektrische auto's en de infrastructuur voor snelladen een capaciteit bieden van 50 tot 150 kW voor voertuigen met een 400V-systeem zoekt Hyundai het hogerop. Met een 800V-infrastructuur biedt de IONIQ een laadcapaciteit tot 350 kW waardoor laden baanbrekend snel zal gaan. Met de laadpalen van de toekomst is het dus mogelijk om in 5 minuten 100 kilometer aan range te laden.

305 pk
605 Nm
185 km/h
5,2 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 43.500
€ 58.995
€ 590 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence

  • Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition

  • 2016 - Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition