Skoda Enyaq iV 80 First Edition

Max Veldhuis - 10 augustus 2021

Andere rolverdeling

Skoda het 'budgetmerk' binnen de Volkswagen Groep? De prijslijst van de Enyaq doet anders vermoeden. De Tsjech staat in feite op hetzelfde niveau als de ID.4 en weet daarbij de Volkswagen op bepaalde fronten zelfs te overklassen. Het centrale touchscreen in het interieur heeft een meer overzichtelijke menustructuur en werkt beter dan de interface van de ID.4, daarnaast is de aanwezigheid van fysieke knoppen voor bepaalde vaak gebruikte functies naar onze mening een groot pluspunt.

De Enyaq is verder vooral een heel comfortabele reisauto. Dat komt niet alleen door zijn binnenruimte, maar ook door het feit dat het stil is in het interieur en de onderstelafstemming vooral gericht is op comfort. Voor rijdynamiek moet je niet bij de Enyaq aankloppen, maar daar is hij ook niet voor gebouwd. Het enige minpunt voor de lange afstanden is dat de laadsnelheid in de testperiode niet boven de 60 kW uitkwam, maar dat kan van meerdere factoren afhankelijk zijn. Verder konden we de Enyaq afgezien van de overactieve 'Predictive Cruise Control' niet op fouten betrappen. Goedkoop is hij niet, maar voor het geld krijg je wel een zeer prettig totaalpakket terug.

  • 'Premium' kwaliteitsgevoel
  • Fysieke knoppen interieur
  • Comfortabel en stil
  • Beloofde laadsnelheid niet gehaald
  • Gevaarlijke 'Predictive Cruise Control'
  • Aan de prijs
204 pk
310 Nm
160 km/h
8,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 41.480
€ 61.760
€ 1.132 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport

  • DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-ExupĂ©ry Collection

  • Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve

  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine