Strak conservatisme
Bekijk de Skoda Enyaq van een afstandje en je zou haast niet vermoeden dat het om een elektrische auto gaat. Waar Volkswagen met de ID-lijn echt een compleet nieuwe richting inslaat, gaat Skoda wat conservatiever te werk. Die indruk komt voornamelijk door de 'grille' aan de voorzijde. Het grote zwarte vlak doet vermoeden dat er een verbrandingsmotor onder de motorkap van de Enyaq schuilgaat, maar alles zit potdicht. Desondanks geeft het de Enyaq een herkenbaar uiterlijk waar veel mensen zich waarschijnlijk bij thuis zullen voelen.
De lampen vormen een ander opvallend element van de Enyaq. In de Matrix-ledkoplampen zijn onderin de koplamp de typische streepjes van Skoda te zien. Aan de achterzijde zitten de 'Crystal LED'-lichtunits. Het is verfrissend om te zien dat Skoda voor de Enyaq niet koos voor een over de gehele breedte doorlopende lichtbalk, zoals veel fabrikanten tegenwoordig wel doen bij hun EV's. Bij het ontgrendelen van de auto geven ze een kleine lichtshow.
Verder is de Enyaq duidelijk herkenbaar als een Skoda, maar heeft hij toch een heel eigen gezicht. Zet hem naast een Karoq of Kodiaq en de verschillen zijn evident. Onze testauto is gespoten in de kleur 'Arctic Silver Metallic' en rolt op 21-inch multispaaks wielen die de wielkasten mooi vullen. Met zijn lengte van ruim 4,6 meter mag de Enyaq gerust een grote jongen genoemd worden. Hij is zelfs nog 6,4 centimeter langer dan de ID.4. Opvallend genoeg is de wielbasis van de Skoda dan wel weer 6 centimeter korter.