Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

Max Veldhuis - 2 augustus 2021

Niet boven het maaiveld

Met de Golf Variant zet Volkswagen wederom een sterk pakket neer. De stationwagen is een stuk ruimer en bruikbaarder dan de hatchback, zonder in te leveren op de positieve eigenschappen van die laatste. Het betekent echter ook dat de negatieve eigenschappen van de Golf 8, zoals het omslachtige en soms trage infotainmentsysteem, ook in de Variant terug te vinden zijn. Bij de test van de hatchback concludeerden we al dat de voorsprong van de Golf op de concurrentie in feite niet meer aanwezig is.

Die conclusie is ook nu van toepassing. Met een Golf weet je precies wat je krijgt en de Golf Variant is een fijne auto om tijd in door te brengen, maar over het algemeen biedt de concurrentie meer waar voor zijn geld. Gecombineerd met het feit dat SUV's en cross-overs in toenemende mate marktaandeel wegsnoepen kan de Golf Variant het dus nog best eens lastig gaan krijgen.

  • Gebalanceerd rijgedrag
  • Ruimte-aanbod
  • Fijne aandrijflijn...
  • ...die helaas geknepen is
  • Aan de dure kant
  • Bediening infotainment
130 pk
200 Nm
213 km/h
9,4 s
6,0 (5.7) l/100km
128 g/km
C
22%
€ 29.890
€ 44.351
€ 813 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI