Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

Max Veldhuis - 2 augustus 2021

Sportieve neutraliteit

De Golf Variant heeft een iets langere wielbasis en weegt 63 kilo meer dan de hatchback. Zulke marginale verschillen merk je doorgaans niet in de rij-eigenschappen, wat dan ook betekent dat de Variant niet wezenlijk anders rijdt dan de hatchback. De toevoeging van het R Line sportonderstel maakt de Golf iets stugger, maar oncomfortabel wordt het nooit. Met Dynamic Chassis Control is de demping naar wens in te stellen, maar je moet niet verwachten dat de auto opeens heel comfortabel of juist heel sportief wordt bij het veranderen van de rijmodus. Hetzelfde geldt voor de gasrespons en de besturing. Onze ideale stand, in Individual te configureren, was de aandrijflijn op sport, de besturing op comfortabel en de demping ergens in het midden. Dan doe je recht aan het neutrale karakter van de Golf, maar kom je wel lekker vooruit.

'Lekker vooruit' is overigens in mindere mate van toepassing op de aandrijflijn. De 1.5 eTSI is namelijk teruggetuned van 150 naar 130 pk, wat een extra 'motorvariant' op de prijslijst oplevert. Het koppel is met 200 Nm zelfs 50 Nm minder dan bij de 150 pk sterke variant. Aangezien de krachtbron verder hetzelfde is, merk je aan alles dat er meer in zit. Als je gas geeft voelt de auto duidelijk geknepen. Nog steeds is de Golf vlot genoeg om goed mee te kunnen komen, maar je voelt tegelijkertijd ook dat er meer in zit. Het prijsverschil tussen de 130 en 150 pk sterke 1.5 eTSI bedraagt overigens slechts 900 euro. Naar onze mening is dat bedrag nuttig besteed.

Wat in positieve zin blijft verbazen bij de 1.5 eTSI is het verbruik. Over de gehele testperiode scoorde de Golf Variant 6,0 liter op 100 km. Op lange, rustige ritten is een verbruik van 1 op 20 niet ondenkbaar. Het mild hybride systeem zorgt ervoor dat het aan- en afslaan van de motor bij stoplichten naadloos overloopt en dat de auto af en toe met de motor uit kan 'coasten' wanneer je het gas loslaat. Alle kleine beetjes helpen.

130 pk
200 Nm
213 km/h
9,4 s
6,0 (5.7) l/100km
128 g/km
C
22%
€ 29.890
€ 44.351
€ 813 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI