Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

- 10 juni 2021

Sterke verbeteringen

Voor dit moment is er enkel een 1.3-liter benzinemotor leverbaar voor de Qashqai. Deze wordt in alle gevallen ondersteund door een 12V Mild-Hybrid-systeem. Dit zorgt voor extra koppel tijdens het accelereren, langer uitschakelen van de motor bij stilstand en sneller herstarten. Vegen we deze voordelen bij elkaar dan zorgt dit voor een verminderde CO2-uitstoot van 4 gram per kilometer en daarmee ook een verminderd brandstofgebruik.

De twee beschikbare vermogensvarianten zijn de 140 pk of de 158 pk. De eerste kan enkel worden geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak. De automaat is voorbehouden aan de hogere vermogensvariant waarbij afscheid is genomen van de fijne DCT versnellingsbak uit de vorige generatie. Nissan heeft de keuze gemaakt terug te stappen naar een vernieuwde versie van Xtronic-transmissie waar gebruikt wordt gemaakt van een duwband (CVT). Gelukkig hebben de ingenieurs van Nissan hun hersens gebroken op deze nieuwe variant van de Xtronic. Hij komt namelijk veel beter uit de verf dan in zijn voorganger en de acceleratie loopt stukken soepeler. In het dagelijks verkeer kom je als doorsnee bestuurder weinig tekort met beide vermogensvarianten. Ben je een erg sportieve rijder dan zal de Qashqai niet de beste keuze zijn. Tijdens snelle acceleraties met de Xtronic reageert de auto niet altijd even accuraat en, het zij beperkt, zijn loeiende CVT geluiden op de achtergrond hoorbaar.

Tijdens het rijden zijn er een aantal zaken naast de transmissie die opvallen. Zo kan het stuur erg ver naar je toe worden getrokken wat de rijbeleving ten goede komt. Nissan biedt vanaf nu het CMF-C-platform aan in de Qashqai. Dit nieuwe platform is een sterke vooruitgang op het voorgaande onderstel. Er is duidelijk te merken dat er meer gevoel zit in het stuurwiel en er is meer contact is met het wegdek onder je. Vooral tijdens bochtige wegen hebben we een fijne auto aan de Qashqai. Dit komt niet enkel door het fijne stuurgevoel maar ook door de goede zijlingse steun van de stoelen. Fijne verbeteringen!

158 pk
270 Nm
199 km/h
9,2 s
8,2 (6.5) l/100km
145 g/km
A
22%
€ 47.840
€ 33.540
€ 615 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Dacia Duster Hybrid 140 Journey

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

  • Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line

  • Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury

  • Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens

  • Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited

  • Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

  • Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

  • Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure

  • Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style

  • Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition

  • 2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • 2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • 2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+

  • 2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+

  • 2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • 2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • 2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • 2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • 2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look