Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

- 10 juni 2021

Tikje ruimer

De buitenmaten mogen dan wel gelijk zijn gebleven, aan de binnenzijde lijkt de ruimte toegenomen. Door een nog slimmere indeling en het verruimen van de wielbasis zijn extra millimeters vrijgekomen die vooral ten goede komen aan de passagiers op de achterbank en aan het volume van de kofferbak. Het kofferbakvolume is toegenomen van 430 liter naar 504 liter. Daarmee is het nog steeds niet de grootste in zijn klasse. De Hyundai Tucson biedt bijvoorbeeld 577 liter en de Volkswagen Tiguan zelfs 615 liter.

De passagiers op de achterbank pakken net iets meer plek voor de knie?n mee. Voor hoofd en benen is voldoende ruimte, ondanks het forse panoramadak dat in ons testmodel is gemonteerd. De plek waar je wilt zitten is natuurlijk voorin. Vooral de bestuurderstoel valt te beminnen. Met een massagefunctie, stoelwangen die je in bochten stevig in je stoel houden en veel elektrische verstelmogelijkheden is er voor iedereen meer dan genoeg comfort. Eenmaal plaatsgenomen op de bestuurderstoel kijk je uit op twee digitale schermen plus een groot head-up display, geprojecteerd op de voorruit. Het scherm achter het stuur is beperkt te personaliseren en biedt een gigantische bron van informatie. Nadeel is dat het daarmee snel onoverzichtelijk kan worden. Voor dezelfde informatie kan je ook terecht in het centrale hoofdscherm op het dashboard. Dit is fijn hoog geplaatst zodat je je ogen minimaal van het wegdek hoeft te halen voor de bediening. Zeer prettig zijn de fysieke toetsen die zijn gebleven, zodat er met een simpele druk op de knop tussen de verschillende functies kan worden genavigeerd. Tot onze spijt zien we nog wel veel terug van de voorgaande indeling en graphics van het systeem, hier zijn amper vernieuwingen in aangebracht ten aanzien van het vorige model. Vooral de navigatiekaart is onduidelijk en een strakke hoofdmenustructuur ontbreekt. Gelukkig is de oplossing nabij. Wie veel werkt met Apple Carplay of Android Auto kan namelijk het design van Apple of Android op het scherm toveren, dit is stukken helderder en moderner dan de standaard Nissan software.

158 pk
270 Nm
199 km/h
9,2 s
8,2 (6.5) l/100km
145 g/km
A
22%
€ 47.840
€ 33.540
€ 615 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

  • Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line

  • Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury

  • Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens

  • Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited

  • Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

  • Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

  • Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure

  • Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style

  • Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition

  • 2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • 2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • 2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+

  • 2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+

  • 2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • 2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • 2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • 2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • 2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look