Vijfde generatie
De iX3 heeft een accu en elektromotor aan boord van de vijfde generatie eDrive technologie van BMW. De componenten die terugkomen in deze vijfde generatie gaan we binnenkort ook zien in de onlangs gepresenteerde BMW i4 en de BMW iNEXT. Door het blijven ontwikkelen zijn de engineers van BMW intussen zo ver dat het model extreem plat is. Door de batterij in de bodem te plaatsen ligt het zwaartepunt van de auto 7,5 cm lager dan de reguliere BMW X3. Hoe lager dit zwaartepunt hoe beter de rijdynamiek van de auto. Dat is maar goed ook, met een gewicht van 2.260 kg is alles wat de rijdynamiek ten goede komt mooi meegenomen.
Het aandrijfsysteem van de auto heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) een koppel van 400 Nm. Deze cijfers resulteren in een sprint naar 100 km/u in 6,8 seconden. Interessante cijfers, maar je moet het tijdens een stoplichtsprint nog wel afleggen tegen een BMW X3 M40i die de sprint voltooit in 4,8 seconden. De topsnelheid van de iX3 is begrensd op 180 km/u.
Het is bijzonder knap te noemen hoe BMW het gewicht van 2.260 kg tijdens het rijden weet te verhullen. Veel kopers zullen het verschil in rijgedrag tussen de reguliere en elektrische variant amper bemerken. Behalve als het aankomt op de acceleratie: het direct beschikbare koppel geeft de auto onmiddellijk een flinke duw in de rug wat de auto veel sneller doet overkomen dan hij daadwerkelijk is.