Uit het niets naar boven
Seres monteert in de 3 een batterij met een capaciteit van 53,6 kWh. Helaas is door de interne boordlader driefasen laden niet mogelijk, iets dat we ook al bij de Aiways U5 zagen. Het opladen aan een gewone laadpaal duurt daardoor relatief lang. De 3 biedt een gemeten actieradius van 329 kilometer (WLTP). Toch raken we er daarvan een aantal kilometers kwijt als een gemiddelde rit wordt verreden bij een buitentemperatuur van zo'n 3 graden. Ongetwijfeld zal de auto bijna 300 kilometer halen vanaf het voorjaar, tot slechts een dikke 200 als het daadwerkelijk gaat vriezen.
De elektromotor in de Seres 3 levert een vermogen van 120 kW en dat is voldoende voor prima prestaties. Door middel van een knop op de middenconsole kunnen drie rijmodi worden ingeschakeld: van eco tot sport met uiteraard de bijbehorende invloed op de actieradius.
Tussen de twee stoelen zit ook een knop voor de automatische parkeerrem en een grote draaiknop waarmee de richting van de auto kan worden veranderd. Die knop komt uit het niets naar boven als de startknop wordt ingedrukt. Die knop kennen we natuurlijk van Jaguar en Land Rover.
De richtingsverandering vraagt wel een beetje geduld van de bestuurder. Wie tot stilstand afremt en meteen de knop in de R-stand zet, zal merken dat het betreffende lampje gaat knipperen en er geen beweging in de auto te krijgen is. Zaak is dan om even de N-stand te selecteren en vervolgens weer naar R te gaan. Wie snel op de weg wil keren zal dit als bijzonder hinderlijk ervaren. Maar Seres is daarmee echt niet de enige elektrische auto.
Jeep Avenger 4xe The North Face Edition
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense