Geen eTSI
Aan de aandrijving hebben we inmiddels al veel woorden besteed, zoals je bijvoorbeeld kunt lezen in de test van de Volkswagen Passat, Audi A3 en Skoda Octavia. Concreet komt het er telkens op neer dat de 1.5 TSI in ieder model uit de Volkswagen Groep prima functioneert. Je merkt dat de afstelling van de motor en automaat wel per merk anders is ingeregeld. Zo voelt de Ateca net wat gretiger aan onderin en laat de motor net iets meer van zich horen. Al komt dat laatste ook door de versterking via de luidsprekers. Bij het wegrijden komt het enige manco van de automaat opspelen. De DSG-7 maakt de auto namelijk net iets te afwachtend, of juist te enthousiast bij het optrekken. Een gulden middenweg is lastig te vinden. Neemt niet weg dat de Ateca met de 150 pk sterkte benzinemotor bovengemiddeld snel aanvoelt. Het helpt dat de auto met 1.270 kg geen zwaargewicht genoemd mag worden, een Leon Sportstourer is bijvoorbeeld al 40 kg zwaarder. In bochten blijft de auto goed bij de les.
Je merkt uiteraard wel dat het zwaartepunt wat hoger ligt en om dat te maskeren is de besturing lichter gemaakt dan de lagere hatchbacks van Seat. Toch weet de auto je als bestuurder genoeg bij het rijden te betrekken. Mede door het voorkomen van overhellen en de vrij directe slag van het stuurwiel is de auto best leuk om te rijden. Je merkt dat de auto iets straffer is afgesteld dan de Tiguan die we eerder reden, maar de irritatiefactor wordt bij lange na niet bereikt. De auto is aanzienlijk lichtvoetiger dan de zojuist genoemde neef en dat maakt de auto handzamer in stadsverkeer. Bovendien ben je met het aankruisen van het Driver Assistance Pack gelijk voorzien van een hele batterij aan veiligheidssystemen. We noemen een dodehoekhulp, verkeerstekenherkenning, uitparkeerassistent en een noodrem bij het detecteren van een obstakel. Je beschikt tevens over adaptieve cruise control.
Waar de nieuwe generatie VAG-modellen is voorzien van milde hybridetechniek, moet de Ateca het nog zonder de 48V-techniek stellen. Desondanks halen we een hele redelijke 1 op 14 met de testauto, alhoewel de fabrieksopgave van 5,4 L/ 100 km ver weg lijkt.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground