Geen grijze muis meer
De Ateca die we in 2016 reden bestempelden we als onopvallend goed, niet in de minste plaats door het wat saaie voorkomen van de auto met zijn grijze lakkleur en halogeen pitjes. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg is toch meer een credo dat we bij Skoda vinden passen. En het moet gezegd: met de juiste wielen, kleur en uitrusting komt de Ateca een stuk spannender over. Zo blijkt wel bij onze eerste kennismaking met het opgefriste exemplaar. Het bijna legergroene Dark Camouflage en de 19 inch wielen staan de auto bijzonder goed, zeker omdat het chroompakket van de Xperience er mooi bij afsteekt. Geen halogeenpitjes meer, maar ledverlichting rondom. De knipperlichten gaan na de modelwijziging - helemaal des Audi's - dynamisch van links naar rechts en bodemplaten in aluminiumoptiek geven nog wat extra sjeu aan het uiterlijk.
Schokkend zijn de wijzigingen overigens niet: de koplampen kijken net wat strenger de wereld in en de grille is gegroeid. Aan de achterzijde valt op dat, net als bij de Leon, de typeaanduiding met een pen op de achterklep lijkt te zijn geschreven. Het moet voor een iets meer persoonlijke look and feel zorgen, maar we zijn nog niet enthousiast. Leveren zonder typeaanduiding luidt nog steeds het devies.
In het overvolle segment komt de Ateca weer stukken beter voor de dag en zo blijkt maar weer dat het ietwat saaie uiterlijk met de juiste aanpassingen erg tijdloos is.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground