Volop emotie
Na de Ibiza is Seat's Leon het belangrijkste model voor het Spaanse merk. Sinds de introductie van de C-segmenter werden er ruim 65.000 exemplaren van verkocht. En dat terwijl het model het lang zonder de stationwagen als carrosserievariant moest stellen. Pas bij de introductie van het uitgaande model werd de Leon Sportstourer gepresenteerd en met succes.
De stationwagen nam vanaf dat moment het grootste gedeelte van de Leon-verkopen voor zijn rekening. Dat betekende wel dat voor C-segment spelers binnen VAG één duidelijke rolverdeling moest worden opgesteld. De Golf Variant als meest luxueuze, de Octavia Kombi als meest rationele en de Leon Sportstourer als - what's in a name - meest sportieve van het stel. Nu alle VAG-modellen in het C-segment zijn vernieuwd, zijn de rollen nog steeds hetzelfde.
Als sportieve en verleidelijke stationwagen dient de Leon Sportstourer duidelijk een afwijkender publiek aan te spreken dan de andere twee. Of dat in de praktijk ook zo uitpakt, zochten we uit.
MG 5 115 kW Luxury Long Range
Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line
Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport
Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine
Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance