Toyota Proace City 1.5 D-4D 130 automaat Runner L1

- 23 oktober 2020

Soepel en krachtig

Die automaat zorgt er wel nog extra voor dat het rijden met de Proace City zeer soepel verloopt. De acht versnellingen maken dat het toerental lekker laag blijft, zodat motorgeluid naar de achtergrond wordt verdrongen. Met zijn 130 pk en boterzachte schakelmomenten voelt de bestelbus gewoonweg vlot aan, zodat je je niet hoeft te schamen voor zijn prestaties. Het is jammer dat de automaat niet in combinatie met minder potente dieselversies wordt geleverd, want we durven wel te beweren dat je aan de 100 pk sterke variant meer dan genoeg hebt.

Toyota kiest niet voor niets de samenwerking met PSA, want de benzine- en dieselmotoren waarmee de Proace City leverbaar is, blinken uit in prestaties en het beperken van uitstoot en brandstofverbruik. Ook met het rijgedrag komt de auto prima uit de verf. Het blijft natuurlijk een bestelauto, dus verwacht geen sportieve aspiraties. De auto blijft standvastig, zonder stoterig (ook zonder belading) over te komen. De besturing is licht, zodat je af en toe geen idee hebt wat de voorwielen doen. Maar in stadsverkeer maakt dat de auto juist handzaam en lichtvoetig. Bovendien beschikt de Proace City als Runner over dodehoekhulp, rijbaanhulp en adaptieve cruise control. Het rijden voelt daarmee nog vertrouwder, want de veiligheidssystemen reageren net zo goed op fietsers en scooters.

131 pk
300 Nm
184 km/h
10,6 s
5,4 (4.6) l/100km
120 g/km
E
22%
€ 13.395
€ 25.990
€ 476 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Peugeot e-Partner 50 kWh 136 Standard Premium

  • Mercedes-Benz Citan 112 CDI Pro

  • Renault Kangoo 1.5 dCi Comfort

  • Volkswagen Caddy Cargo 2.0 TDI 7-DSG 1ST Edition