Aiways U5 63 kWh Showroom

- 25 januari 2021

Rijden en laden

Voordat we met de auto gaan rijden, komen we tóch nog even terug op de laadpoort van de U5. Bij andere elektrische auto's klikt de stekker los als je het andere einde uit de laadpaal trekt of de auto ontgrendelt, maar de Aiways geeft de stekker niet zomaar vrij. De enige mogelijkheid om de kabel los te krijgen, is door twee knoppen op de autosleutel tegelijkertijd in te drukken.
Als we dat ongemak eenmaal te boven zijn, gaan we op pad met de SUV. De auto blinkt echt uit in comfort, want zowel grote als kleine oneffenheden worden keurig uitgefilterd. Op de lange afstand betekent dat een gerieflijke ervaring, waarbij de auto uitgebalanceerd over komt.

Als gevolg van dit comfortabele karakter duikt de Aiways wel aanzienlijk bij het remmen, een proces dat sowieso een beetje sponzig verloopt. Dat remmen kun je voorkomen door gebruik te maken van het remmen op de motor. Met het zogenaamde one pedal drive remt de auto bijna af tot stilstand als je het stroompedaal loslaat. Je kunt dit afremmen in drie niveaus regelen, waarbij we de lichtste variant het prettigst vinden werken. Daarin rolt de auto lang genoeg door, terwijl de zwaarste stand een behoorlijke remactie op touw zet. Ook het stuurgedrag kun je in drie standen regelen, waarbij Sport het meeste gevoel geeft. Verwacht geen haarscherp stuurgedrag, want de bediening is zeker rond de middenstand ongevoelig. In Sport reageert de auto ook het snelste op het intrappen van het pedaal. De 318 Nm worden heel beheerst op de voorwielen losgelaten, zodat je zonder wielspin kunt accelereren. Echt snel voelt de auto pas aan op tussensprintjes, zoals van 50 naar 80 kilometer per uur. Zoals bij iedere elektrische auto heeft het uitvoeren van zulke sprints een direct gevolg voor het rijbereik. Aiways geeft zelf een actieradius van 410 kilometer WLTP op, wat heel keurig is te noemen. We rijden de auto echter in een koude periode, wat een directe impact op de batterij heeft. We komen met veel pijn en moeite zo'n 220 kilometer ver. Puntje van aandacht voor de fabrikant is verder de interne boordlader. Waar je bij een snellader met 30 minuten weer behoorlijk volgeladen bent, kost het laadproces bij een laadpaal veel tijd. De U5 kan namelijk alleen één fase laden, zodat het opladen bijna twaalf uur in beslag neemt.

204 pk
318 Nm
160 km/h
0,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 39.850
€ 42.685
€ 783 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

  • 2021 - Aiways U5 63 kWh Premium