Een toefje franje
In het ontwerp van het interieur van de nieuwe Corsa zien we een vergelijkbare aanpak als bij het exterieur. De algehele eerste indruk is namelijk typisch Opel: degelijk en functioneel, waarbij de rode accenten, aluminium pedalen en sportstoelen van de GS Line gelukkig nog zorgen voor de nodige franje. Anders was het geheel wel erg sober geweest. De opzet is volledig anders dan bij de 208. Opel gaat voor de Corsa veel meer op de conventionele toer: analoge tellers, een aparte module voor de klimaatcontrole en meer knopjes. Peugeot heeft juist gekozen voor een veel digitalere aanpak. De twee auto's verschillen in dit opzicht dus behoorlijk van elkaar. Het multimediasysteem is dan wel weer 1 op 1 overgenomen. Het werkt duidelijk en snel, waarbij wel opgemerkt moet worden dat het bijzonder is dat de informatie over de klimaatcontrole nog aan weerszijden van het scherm wordt weergegeven. In de 208 is dit functioneel, maar in de Corsa is het gezien het extra bedieningspaneel overbodig. Het oppervlak van het scherm dat daardoor in beslag genomen wordt had beter tot zijn recht kunnen komen.
Het dashboard van de Corsa is net als bij de 208 hoger gepositioneerd dan zijn voorganger. Hierdoor heb je het gevoel dat je in een auto rijdt van een klasse hoger. De gebruikte materialen en afwerking van de Opel zijn zeker voor het segment goed te noemen, maar bieden niet dezelfde kwaliteitsbeleving als de Fransoos. De zitpositie voorin is dik in orde, met voldoende instelmogelijkheden en lekker zittende stoelen, en het grote glazen dak zorgt ervoor dat het interieur dankzij de extra lichtinval mooi ruimtelijk aanvoelt. Deze indruk verdwijnt wel zodra je achterin gaat zitten, want daar houdt met name de hoofdruimte door het panoramadak niet over. Met vier volwassenen fatsoenlijk plaatsnemen zal een lastige opgave worden. De kofferbak is dan wel weer ruim te noemen: de Corsa biedt opvallend genoeg 44 liter meer bagageruimte dan de 208.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk