Mazda 3 1.6 S-VT Executive

Arno Lommers - 14 september 2006

Het interieur

Het is direct duidelijk: Mazda heeft veel beter afgewerkte en aanvoelende materialen toegepast. Alles voelt stevig aan en nergens zijn grote naden te vinden. Het stuur en de pookknop zijn bekleed met leer, de bovenkant van het dashboard is voorzien van kunststof met een modern reliëf en ook de middenconsole is opgebouwd uit degelijke materialen. Hier heeft Mazda een goede stap vooruit gezet, dat is duidelijk.
Een fijne zitpositie instellen is niet moeilijk. De enige opmerking die ik zou kunnen maken is dat de voorstoelen niet al te groot zijn en je vrij dicht op de pedalen zit, ondanks dat het stuur in lengte verstelbaar is. Wel geven de voorstoelen een goede steun en een stevige zit. De bestuurder heeft de beschikking over een hoogteverstelling en een verstelbare lendensteun.
De bekleding in de kleurstelling rood/zwart staat goed. De drie ronde meters zijn voorzien van een witte achtergrond en in de tunnel zijn ze gaaf rood/blauw verlicht, een erg mooi detail, net als de rode gloed die dan over de middenconsole valt.

Opbergruimte is in voldoende mate aanwezig. De portieren zijn voorzien van ruime vakken, de middenconsole herbergt
twee bekerhouders met klepje en er is een middenarmsteun met een dubbel vak (diep en ondiep). De klep van het dashboardkastje is opmerkelijk groot. Het instructieboekje ligt dan ook ín die klep, de ruimte in het dashboard is op deze manier vrij voor klein grut.
Qua ergonomie klopt de Mazda3 perfect. Alle knoppen en hendels zijn direct te vinden en de functies zijn eenvoudig te bedienen.

De zitruimte achter de voorstoelen kan er mee door. Vooral de beenruimte achterin zou nog een centimeter of twee mogen groeien; de hoofdruimte is wel voldoende. In het midden van de rugleuning is een opklapbare armsteun gemonteerd. Overigens is in het midden zitten niet aan te raden vanwege de harde zitting en de beperkte voetenruimte. Opvallend is dat alleen de passagiersstoel is voorzien van een kaartenvak in de leuning; de bestuurdersstoel mist deze voorziening gek genoeg.
De bagageruimte is met de achterbank in standaardpositie van normale proporties. De inhoud bedraagt 346 liter en de bak is mooi vierkant. Om de ruimte uit te breiden naar 675 liter (door Mazda waarschijnlijk gemeten tot aan de raamlijn) is de rugleuning van de achterbank gedeeld neer te klappen. De zitting blijft daarbij op zijn plaats. Hierdoor ontstaat er een flink hoogteverschil en geen vlakke laadvloer. Dit had Mazda toch wat beter kunnen ontwerpen, aangezien de 2 en 6 voorzien zijn van een uitermate handig systeem waarbij de zitting direct wegschuift en in de vloer zakt.

105 pk
145 Nm
182 km/h
11,2 s
onb (6.9) l/100km
162 g/km
F
22%
€ 18.295
€ 22.295
€ 409 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Ford Focus 1.6i-16V Futura

  • Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive

  • Opel Astra 1.4 Edition

  • Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Seat Leon 2.0 FSi Sport-Up

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • 2021 - Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2007 - Mazda 3 MPS