Gaat de slogan nog op?
Als er iets is waar BMW van oudsher om bekend om staat, zijn het de sportieve rij-eigenschappen. Eén van de elementen die daar in de ogen van veel liefhebbers bij hoort, is het naar de achterwielen dirigeren van de aandrijfkrachten. Tot een paar jaar terug hielden de ingenieurs uit Beieren steevast aan dit concept vast, maar met de komst van de 2 Serie Active Tourer ging het roer om en deed voorwielaandrijving zijn intrede bij BMW. Nu moet de 1 Serie er dus ook aan geloven. In rationeel opzicht biedt dit een aantal voordelen. Zo is de motor voortaan dwars geplaatst en loopt er geen aandrijfas meer naar achteren, waardoor er meer beschikbare ruimte in het interieur ontstaat. Ook is de 118i zuiniger geworden. Het praktijkverbruik in onze test bedroeg 6,7 liter op 100 km, terwijl dat cijfer bij het vorige model eerder richting de 8 ging.
Voor de meeste klanten is deze winst alleen maar fijn, maar de switch van achterwiel- naar voorwielaandrijving is duidelijk merkbaar. Nu hoeft een voorwielaangedreven hatchback zeker niet per definitie minder leuk zijn om te rijden. Toch voelt het bij de 1 Serie als een achteruitgang. Het typische BMW-gevoel is weg, in de bochten treedt er voortaan eerder onderstuur op en bij wat steviger accelereren is wielspin eerder regel dan uitzondering. Daarbij voelt de besturing behoorlijk wollig aan. Zelfs in de sportstand mist er een bepaalde directheid die je toch wel verwacht van een auto uit München. Voor normaal dagelijks gebruik voldoet de 1 Serie prima, hij is in dit opzicht juist comfortabeler geworden. Maar het onderscheidende vermogen van de BMW is volledig weg. Sterker nog, wij denken dat een Ford Focus tegenwoordig zelfs meer rijplezier biedt. De motor is dan wel weer prima; de driecilinder loopt geraffineerd, biedt voldoende power en produceert ook van buiten een leuke roffel. De zeventraps DCT schakelt vloeiend en snel, maar voelt bij lage snelheden soms wat nukkig aan. Al met al hadden we echter veel meer verwacht van een merk dat 'maakt rijden geweldig' als slogan heeft.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium