BMW 1 Serie 118i Luxury Line

Max Veldhuis - 3 januari 2020

Gaat de slogan nog op?

Als er iets is waar BMW van oudsher om bekend om staat, zijn het de sportieve rij-eigenschappen. Eén van de elementen die daar in de ogen van veel liefhebbers bij hoort, is het naar de achterwielen dirigeren van de aandrijfkrachten. Tot een paar jaar terug hielden de ingenieurs uit Beieren steevast aan dit concept vast, maar met de komst van de 2 Serie Active Tourer ging het roer om en deed voorwielaandrijving zijn intrede bij BMW. Nu moet de 1 Serie er dus ook aan geloven. In rationeel opzicht biedt dit een aantal voordelen. Zo is de motor voortaan dwars geplaatst en loopt er geen aandrijfas meer naar achteren, waardoor er meer beschikbare ruimte in het interieur ontstaat. Ook is de 118i zuiniger geworden. Het praktijkverbruik in onze test bedroeg 6,7 liter op 100 km, terwijl dat cijfer bij het vorige model eerder richting de 8 ging.

Voor de meeste klanten is deze winst alleen maar fijn, maar de switch van achterwiel- naar voorwielaandrijving is duidelijk merkbaar. Nu hoeft een voorwielaangedreven hatchback zeker niet per definitie minder leuk zijn om te rijden. Toch voelt het bij de 1 Serie als een achteruitgang. Het typische BMW-gevoel is weg, in de bochten treedt er voortaan eerder onderstuur op en bij wat steviger accelereren is wielspin eerder regel dan uitzondering. Daarbij voelt de besturing behoorlijk wollig aan. Zelfs in de sportstand mist er een bepaalde directheid die je toch wel verwacht van een auto uit München. Voor normaal dagelijks gebruik voldoet de 1 Serie prima, hij is in dit opzicht juist comfortabeler geworden. Maar het onderscheidende vermogen van de BMW is volledig weg. Sterker nog, wij denken dat een Ford Focus tegenwoordig zelfs meer rijplezier biedt. De motor is dan wel weer prima; de driecilinder loopt geraffineerd, biedt voldoende power en produceert ook van buiten een leuke roffel. De zeventraps DCT schakelt vloeiend en snel, maar voelt bij lage snelheden soms wat nukkig aan. Al met al hadden we echter veel meer verwacht van een merk dat 'maakt rijden geweldig' als slogan heeft.

140 pk
220 Nm
213 km/h
8,5 s
6,7 (5) l/100km
114 g/km
B
22%
€ 35.561
€ 47.849
€ 877 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • 2015 - BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • 2012 - BMW 1 Serie 114i Business +

  • 2011 - BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2008 - BMW 1 Serie Cabrio 125i High Executive

  • 2008 - BMW 1 Serie Coupé 123d High Executive

  • 2007 - BMW 1 Serie 118i High Executive