BMW 1 Serie 118i Luxury Line

Max Veldhuis - 3 januari 2020

Praktisch nut

Of het exterieur van de 1 Serie een vooruitgang is, vormt een twistpunt. Binnenin is de progressie echter onmiskenbaar aanwezig. BMW heeft het interieur naar een hoger plan weten te tillen. Om te beginnen ziet het geheel er goed uit; de associatie met de 3 Serie is bijvoorbeeld gauw gelegd. Alle bedieningselementen zitten waar je ze verwacht en als je enigszins bekend bent met moderne BMW's vind je ook binnen no-time je weg in de 1 Serie. De sfeerverlichting is een welkome aanvulling in het donkere interieur van onze testauto. Gelukkig zorgt het panoramadak voor wat extra lichtinval en kun je via de goed klinkende speakers van Harman Kardon een lekker muziekje opzetten. Op het gebied van materiaalgebruik zijn er wat concessies gedaan ten opzichte van de duurdere BMW's, maar dat is onvermijdelijk. Het glimmende materiaal op de middenconsole is bijvoorbeeld behoorlijk krasgevoelig en op sommige plekken is gebruik gemaakt van harder plastic. Bij de concurrentie is dit echter niet anders en het interieur van de 1 Serie zit goed en degelijk in elkaar. Het is wel een aanrader om het M-sportstuurwiel te bestellen. In de Luxury Line voelt het stuur namelijk een beetje iel en enigszins goedkoop aan, waardoor het niet helemaal lekker vast pakt. 

We kaartten eerder al aan dat de ruimte in de 1 Serie is toegenomen door de gewijzigde layout van de aandrijflijn. In het vorige model zat je voorin al behoorlijk goed en dat is in het nieuwe model niet anders. De optionele sportstoelen zijn comfortabel en bieden meer dan voldoende instelmogelijkheden. Wel is de zithouding minder sportief geworden. Hier staat dan weer tegenover dat achterpassagiers tot 1.90 voortaan hun plek redelijk goed kunnen vinden in de 1 Serie. Heel riant is het natuurlijk nog steeds niet, maar voorheen was het echt nauwelijks mogelijk om met goed fatsoen iemand op de achterbank te vervoeren. De bagageruimte is met 20 liter ook iets toegenomen, dus in praktisch opzicht is de nieuwe 1 Serie al met al een behoorlijke vooruitgang.

140 pk
220 Nm
213 km/h
8,5 s
6,7 (5) l/100km
114 g/km
B
22%
€ 35.561
€ 47.849
€ 877 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • 2015 - BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • 2012 - BMW 1 Serie 114i Business +

  • 2011 - BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2008 - BMW 1 Serie Cabrio 125i High Executive

  • 2008 - BMW 1 Serie Coupé 123d High Executive

  • 2007 - BMW 1 Serie 118i High Executive