Toegenomen bruikbaarheid
Wat betreft het interieur en het exterieur is er dus nauwelijks iets veranderd bij de e+. Onderhuids wordt het een stuk interessanter. De accucapaciteit bedraagt zoals gezegd 62 kWh, wat betekent dat je volgens Nissan een bereik van 385 km tot je beschikking hebt. Ook kun je voortaan snelladen met maximaal 100 kW via de CHAdeMO-aansluiting. Naast de grotere accucapaciteit heeft de e+ een krachtigere en zuinigere elektromotor gekregen. De vermogenswinst bedraagt 67 pk en een koppeltoename van 20 Nm, waarmee het systeemvermogen op 217 pk en 340 Nm uitkomt. Het opgegeven stroomverbruik is met 2,1 kWh/100 km gedaald tot een waarde van 18,5 kWh/100 km.
Behoorlijk mooie cijfers, maar houden ze stand in de praktijk? Laten we beginnen met de actieradius. Op provinciale wegen loopt het getal redelijk gelijkmatig terug, maar op de snelweg gaat het toch wel wat harder. Houd je je keurig aan de maximaal toegestaande snelheden, dan is een actieradius van rond de 300 km in de praktijk mogelijk. Het testverbruik lag rond de 20 kWh/100 km, wat nog steeds prima is. De praktische inzetbaarheid van de Leaf is in ieder geval toegenomen en in lijn met wat concurrenten als de Kona Electric en e-Niro bieden. De snellaadcapaciteit van 100 kW kun je helaas nog nauwelijks benutten, want de meeste CHAdeMO-laadpunten in Nederland kunnen maar maximaal 50 kW aan. Hierdoor duurt het dus ook langer voordat de grotere accu van de e+ vol zit. Het verschil in laadtijd met de kleinere accu wordt nog groter wanneer je hem thuis aan een type 2-laadpaal hangt, want de gemiddelde laadcapaciteit van zo'n 'box' is maximaal 6,6 kW. Dit betekent dat het zo'n vier uur extra kost om een volle batterij te kunnen krijgen.
Aan de grotere accucapaciteit zitten misschien een paar haken en ogen, maar al met al is het fijn dat de actieradius nu groter is. Je voelt je net wat meer op je gemak door de toename van het aantal kilometers op een volle accu en door de sterkere elektromotor voelt de Leaf serieus vlot aan. Je hebt altijd vermogen, vooral op de tussensprints werkt dat erg prettig. Hij reageert zeer direct op het gas en dat maakt inhalen tot een feestje. De stilte aan boord maakt de rijervaring lekker ontspannend. Een ander element dat hieraan bijdraagt is het 'E-Pedal', waarmee je de rem eigenlijk nauwelijks meer aan hoeft te raken. Laat het gaspedaal los en je staat binnen een mum van tijd stil. Voor het betere bochtenwerk is de Leaf e+ minder geschikt. Hij is ruim 150 kg zwaarder dan zijn minder bedeelde broertje en dat gewicht voel je wanneer je een bocht net iets te snel neemt. De besturing is aan de lichte kant, maar prima voor dagelijks gebruik. Deze auto koop je ten slotte niet vanwege zijn dynamische kwaliteiten.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
DS 4 E-Tense 225 Rivoli
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line