Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

- 13 november 2019

Niet voor lange mensen

In het interieur van de Leaf e+ zijn eveneens geen specifieke wijzigingen te bespeuren. Eén verschil met de eerder geteste auto is dat de bekleding in de duurste Tekna-uitvoering standaard een combinatie is van leer en suède met een contrasterend stiksel in het blauw. Ondanks de luxere bekleding voelt het interieur niet heel hoogwaardig aan. Er wordt veel gebruik gemaakt van glimmend en hard plastic, met name op de deuren en de middenconsole. De kritiek die we al hadden op de tweede generatie van de Leaf blijft dus in stand. Daarbij is de zitpositie niet optimaal omdat het stuurwiel niet in diepte verstelbaar is. Met name voor lange mensen vormt dit een probleem. De stoelen zijn voldoende zacht, alleen de zitting is wat aan de korte kant. Achterin kun je als volwassene redelijk goed zitten, maar de vloer is door de accu vrij hoog gepositioneerd ten opzichte van de stoelen. Daarom zit je al snel met je benen opgetrokken. 

Voor de bagage is er met 385 liter in principe voldoende plek, maar vergeet niet dat de laadkabels daar ook opgeborgen moeten worden. De Leaf beschikt immers niet over een zogeheten 'frunk'; een kofferbak aan de voorzijde. Gezien het feit dat het laadpunt vooraan zit, was een dergelijke opbergruimte de beste oplossing geweest om de kabels op te bergen. Nu moet je omlopen naar de achterkant. Daarnaast is de subwoofer van het - overigens prima klinkende - Bose-audiosysteem op de vloer van de bagageruimte gemonteerd. Hier had Nissan wel een meer elegante oplossing voor mogen bedenken. Nu ziet het er op zijn zachts gezegd niet heel doordacht uit.

Het multimediasysteem van Nissan werkt goed. Het touchscreen reageert snel en is compatibel met onder andere Apple Carplay. Het voordeel van dit systeem is dat je dit kunt gebruiken naast de reguliere interface, maar de menustructuur van Nissan kan wel wat flitsender. Ook mist de navigatie bijvoorbeeld informatie over de nog beschikbare actieradius op je bestemming, iets wat een Tesla bijvoorbeeld wel voor je berekent. Wel kun je met het systeem laadstations weergeven. Dit werkt helaas niet altijd even precies. Een aparte 'app' hiervoor is dus nog altijd een must. Recht voor je neus zit een analoge teller met daarnaast een scherm waarop je een veelheid aan rij-informatie kunt projecteren. Ook dit ziet er niet heel modern uit, maar het is wel overzichtelijk en makkelijk in het gebruik.

217 pk
340 Nm
157 km/h
7,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 36.990
€ 49.051
€ 491 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • DS 4 E-Tense 225 Rivoli

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • 2018 - Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • 2013 - Nissan Leaf Tekna

  • 2010 - Nissan Leaf