Betrokken rijden
Sinds Audi met vermogensaanduidingen in plaats van literinhoud ging werken om de verschillen tussen de motoren te duiden, duurt het herkennen van het type motor bij ons iets langer. Terwijl het idee erachter eigenlijk heel logisch is, omdat veel motoren qua inhoud hetzelfde zijn, maar wel verschillende vermogens hebben. Zo duidt het type 30 op een vermogen tussen de 100 en 130 pk, 35 op een vermogen tussen de 130 en 160 pk enzovoort. Audi levert op dit moment de 30 TFSI en 35 TFSI benzinemotoren in het vooronder van de A3 en wij reden de sterkste van het stel. Dat betekent de welbekende 1.5 liter motor met 150 pk. Hoewel de minder welgestelde broers van Volkswagen en Seat dezelfde motor als eTSI met mild hybrid aandrijving geleverd krijgen, gaat die vlieger bij de A3 - nog- niet op.
Toch missen we die elektrificatie geenszins in onze testwagen. De auto voelt bovengemiddeld vlot aan en pakt zelfs onderin het toerenbereik lekker pittig de gascommando's op. Daarbij klinkt de motor nooit onbeschaafd rauw, maar wel voldoende aanwezig om de inzittenden op de hoogte te stellen van zijn capaciteiten. De handbak met zes versnellingen weet zich goed te gedragen door de bestuurder moeiteloos door de verzetten te helpen. Bovendien voelt de A3 dynamischer aan dan ooit. Hij is bijzonder lichtvoetig en weet de bestuurder veel meer bij het rijden te betrekken dan in eerdere versies het geval was. De balans tussen comfort en sportiviteit blijft ten alle tijden behouden, want nergens voelt de Sportback stoterig of juist afstandelijk. Kwaliteiten die ons bij de A1 ook al opvielen, maar door de langere wielbasis van de A3 komen deze eigenschappen nog beter tot hun recht. Daarbij blijkt de 35 TFSI beslist geen drinkebroer, want het verbruik blijft met 6,2 liter op 100 kilometer binnen de perken. En met een tankinhoud van 50 liter betekent dat een zeer prettig rijbereik.
Hoewel de banden onze goedkeuring kunnen wegdragen in scherpe bochten (geholpen door het standaard aanwezige sportonderstel van de S Edition), valt wel op de brede sloffen van Bridgestone een meer dan gemiddelde geluidsproductie hebben. Het zou ons doen overweg om toch een maatje smallere en kleinere wielen te bestellen, hoewel de 19 inch exemplaren de auto erg goed staan.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
DS 4 E-Tense 225 Rivoli
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI