Vriendelijk voor de portemonnee
Skoda staat vooral bekend om het bieden van veel value for money. Gelukkig zet het merk deze traditie voort bij de Scala. Hij is verkrijgbaar vanaf 21.880 euro, voor dit bedrag krijg je de 1.0 TSI met 95 pk en een handgeschakelde vijfbak in de 'Active'-uitvoering. Opvallend is dat de Scala standaard al beschikt over een behoorlijk aantal veiligheidssystemen, waaronder Multi Collision Brake, Front Assistant en Lane Assist. Het lijkt ten opzichte van de instapmotor echter een meer logische keuze om te gaan voor de 116 pk 1.0 TSI met zesbak, die er is vanaf 22.790 euro. Dan heb je net even wat meer vermogen en door de extra versnelling produceert de motor minder geluid op de snelweg. Wil je de zeventraps DSG in combinatie met de sterkere 1.0 TSI, dan zit je meteen vast aan de Ambition en moet je minimaal 26.290 euro meebrengen. Daar krijg je dan wel meteen cruise control, lichtmetalen wielen, Smartlink+ (voor Apple CarPlay) en extra opbergruimte in het interieur voor terug.
Onze testauto is dus een 1.5 TSI Greentech met 150 pk. Deze motor is louter te verkrijgen met de DSG en instappen kan vanaf de Sport Business uitvoering, die 30.290 euro moet opbrengen. Daar krijg je dan wel meteen climate control, de dakspoiler en doorlopende achterruit, parkeersensoren, een betere radio met 4 extra speakers en 8-inch touchscreen, stoelverwarming en de fijne sportstoelen voor terug. De testauto was verder nog uitgerust met Sport Chassis Control en de metallic lak Velvet Red, waardoor de totaalprijs op 31.630 euro uit komt. Voor dit bedrag hadden we echter nog geen regensensor aan boord en het completere multimediasysteem 'Amundsen' met 9,2-inch touchscreen en Virtual Cockpit had de Scala wat uitrusting betreft afgemaakt. We hadden desondanks niet het gevoel in een heel karige auto rond te rijden. Wat betreft value for money scoort de Kia Ceed nog net wat beter, maar bij Volkswagen heb je voor dit geld net een instap-Golf die dan ook nog eens minder ruimte biedt. Ook de andere concerngenoot van de Scala, de Seat Leon, is een stukje duurder.
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volvo V40 T3 Nordic+
Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat