Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

Max Veldhuis - 2 oktober 2019

Behoorlijk riant

Het interieur van de Scala is van een iets meer zakelijke snit dan het exterieur, met name als het gaat om het dashboard. De stoelen zijn een ander verhaal, want deze zijn bijzonder sportief vormgegeven en bovendien voorzien van een ruitpatroon in contrasterend stiksel. We kenden ze al uit de Karoq en ook in de Scala staan ze zeer goed. Ze zitten overigens heel comfortabel en bieden het lichaam voldoende steun. Verder wordt het interieur opgeleukt door rode accenten en een grijze sierlijst. De opzet van het binnenste van de Scala is niet revolutionair, maar een beproefd concept met een scherm dat centraal boven het dashboard uit steekt. De afwerking en het materiaalgebruik zijn op orde. Hier en daar is er gebruik gemaakt van wat goedkoper plastic, maar wel op de plekken die minder in het zicht zitten. Wat betreft de ruimte is er een duidelijk voordeel te zien ten opzichte van de Golf. Voor- en achterin zit je als volwassene goed. Met vier personen plus bagage op pad gaan is met de riante bagageruimte van 467 liter eveneens geen enkel probleem.

Iets wat helaas minder goed voor elkaar is in onze testauto is de interface voor de multimedia. Het systeem werkt weliswaar snel, maar oogt in vergelijking met wat er nu al in het VAG-concern beschikbaar is op dit gebied behoorlijk verouderd. Bovendien is er geen navigatie aanwezig, via de interface zelf kun je alleen je muziek regelen en bellen. Navigeren kan onder meer via Apple CarPlay. Dit is geen groot probleem, alleen is het dan wel bijzonder om te zien dat je de smartphone niet draadloos kunt verbinden en er voor de kabel alleen USB-C aanwezig is. Deze aansluiting wordt momenteel nog niet breed gedragen door de markt van smartphones, dus het is apart om te zien dat Skoda je niet laat kiezen tussen USB 3.0 of USB-C. Bij het gebrek aan een geschikte kabel of een verloopstukje kun je de telefoon ook draadloos opladen, maar dit is niet echt praktisch wanneer Apple CarPlay dan niet gebruikt kan worden. Daarbij oogt het zwart-wit schermpje voor de boordcomputer tussen de tellers ook niet echt modern. Optioneel is er overigens wel Virtual Cockpit beschikbaar met een uitgebreider systeem voor de multimedia.

150 pk
250 Nm
219 km/h
8,2 s
6,0 (5) l/100km
113 g/km
B
22%
€ 21.880
€ 31.630
€ 580 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat