Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

Max Veldhuis - 2 oktober 2019

Een vleugje rijplezier?

Wat betreft het rijden is de Scala een allemansvriend. Hij rijdt heel voorspelbaar, wanneer je bekend bent met producten van de Volkswagen-groep is het vooral een feest van herkenning. De Scala staat op het MQB A0-platform, dat ook gebruikt wordt voor de Volkswagen Polo en de Audi A1. Om kosten te besparen ten opzichte van de Golf, heeft Skoda ervoor gekozen om dit platform te verlengen. Dit betekent dat de Scala wat betreft de rijeigenschappen een beetje tussen de Golf en de Polo in zit. Het sturen verloopt ietwat licht, maar de Scala ligt stabiel op de weg. In de auto is het ook bij hogere snelheden stil en draait de motor weinig toeren. Dit is voornamelijk te danken aan de 150 pk sterke 1.5 TSI, die samen met de zeventraps DSG een heerlijke aandrijflijn vormt. De krachtbron is zuinig, geraffineerd en biedt meer dan voldoende vermogen voor de Scala. Overigens zal de 115 pk sterke 1.0 TSI ook wel voldoen, maar wanneer je met de 1.5 hebt gereden wil je niet anders meer. Het verschil in verbruik is miniem, ook omdat de viercilinder beschikt over cilinderuitschakeling. Het opgegeven verbruik van Skoda is 1 op 20, wij kwamen daar met een testverbruik van 1 op 16,7 relatief dicht bij in de buurt.

De testauto mag dan niet beschikken over de mooiste multimedia, maar hij is wel uitgerust met Sport Chassis Control. Wanneer je de Scala in de sportstand zet, merk je dat hij behoorlijk verandert. De auto wordt merkbaar stugger en hoewel de Scala in Comfort prima de bocht om gaat, wordt het in Sport pas echt leuk. Gecombineerd met de scherpere gasrespons en de iets zwaardere besturing ontpopt de Scala zich zowaar tot een auto die niet alleen comfortabel is, maar ook geschikt is voor een potje sturen. Hij krijgt als het ware twee gezichten en biedt naast comfort en ruimte ook een portie rijplezier. Het enige wat hierop aan te merken valt is dat de DSG niet zo scherp reageert op de flippers als bij Volkswagen, maar in de praktijk is dit verschil te klein om er echt een punt van te maken. Kortom, de Scala is een auto waar je moeiteloos lange afstanden mee rijdt, maar waar je desgewenst ook enigszins sportief mee kunt rijden. Voor de beste rijeigenschappen in dit segment moet je echter nog steeds bij Ford zijn.

150 pk
250 Nm
219 km/h
8,2 s
6,0 (5) l/100km
113 g/km
B
22%
€ 21.880
€ 31.630
€ 580 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat