Alternatief voor de dieselmotor?
Wat ook bijdraagt aan de comfortabele rijervaring is dat het in het interieur plezierig stil blijft. Zoals we Toyota kennen schitteren kraakjes en piepjes door afwezigheid en blijven windgeruis en bandengerol ook op hogere snelheid op acceptabele afstand van de inzittenden. De auto pakt dus goed op en heeft een prima wegligging, maar is het een alternatief voor de kilometervreter die anders voor een dieselmotor was gegaan? Ja en nee.
Je kunt gerust vele kilometers zeer comfortabel afleggen, maar er zijn wel zaken waar je rekening mee dient te houden. Op de snelweg bij 130 kilometer per uur stijgt het verbruik toch al snel boven de 7,0 liter per 100 kilometer. In de praktijk kom je zo'n 700 kilometer ver met een gevulde brandstoftank, maar een gemiddelde dieselwagen heeft een grotere actieradius. Waar je ook rekening mee dient te houden is de korte onderhoudsinterval per 15.000 kilometer. Rijd je veel kilometers, dan sta je dus ook relatief vaak bij de Toyota-dealer voor het noodzakelijke onderhoud.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna