Visitekaartje voor hybridetechniek
We benoemden het al in de inleiding en Toyota noemt het in bijna ieder persbericht of reclame-uiting over de Corolla: deze C-segmenter moet het alternatief vormen voor de (zakelijke) dieselrijder en daarom komt de auto ook niet met een dieselmotor beschikbaar. Waar in de hogere segmenten nog wel een significante vraag naar dieselmotoren is, zakt de afzet van dieselauto's in het C-segment flink in. BPM-verhogingen zorgen voor een onevenredig toenemende prijs voor deze auto's, waardoor de elektrische- of benzinevarianten van dezelfde grootte een aantrekkelijkere optie zijn.
Bovendien is de restwaarde van diesels behoorlijk lastig in te schatten op dit moment en dat drukt op de leaseprijzen.
Toyota wil met de Corolla Hybrid dieselrijders verleiden, door met vroeg beschikbare elektrische kracht in combinatie met een relatief grote benzinemotor een vergelijkbare ervaring te bieden. Wij rijden de tweeliter Hybrid met een gecombineerd vermogen van 180 pk. Het niet overbemeten koppel van 190 Nm voorkomt dat je echt in je stoel wordt gedrukt tijdens een acceleratie, maar als we onderweg zijn met de Corolla blijkt de aandrijving zeker voldoende om een sportieve indruk achter te laten. Het direct beschikbare elektrische vermogen draagt daar aan bij, maar de CVT-automaat doet dat ook. Mede door de standaard aanwezige automaat pakt de auto goed op en door de ingebouwde verzetten weet je precies hoe de auto zal reageren op een gascommando. Om de potentie van de 2,0 liter motor volledig te benutten, dien je de auto flink op toeren te jagen. Dat is echter geen straf, want de motor klinkt best lekker.
Het vervelende loeien door de duwbandautomaat van weleer blijft gelukkig achterwege, wat de algehele ervaring met de Toyota plezierig maakt. Het sturen gaat behoorlijk licht, maar door de strakke wegligging en feedback van het onderstel heb je voldoende beleving om de auto gericht te kunnen bedienen. Daarbij komt de Corolla Hybrid ondanks de sportieve pretenties uiterst comfortabel over.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna