Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

Max Veldhuis - 26 mei 2019

Het beste van twee werelden?

Wanneer het aankomt op de rijeigenschappen, is Seat vaak wat meer afgestemd op sportiviteit dan haar zustermerken. De Arona past perfect binnen deze lijn. De testauto is voorzien van de welbekende 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm koppel. Deze motor is ontzettend geraffineerd en biedt eigenlijk onder alle omstandigheden meer dan genoeg vermogen. Om even snel een vrachtwagen in te halen hoef je niet terug te schakelen vanuit de zesde versnelling. De Arona pakt onderin het toerenbereik heel mooi op, wat zorgt voor een rustgevende rijervaring. Wel is het zo dat de Arona op snelheid een slokje lust. Het opgegeven verbruik van 4,9 liter op 100 km ga je in ieder geval bij lange na niet halen. Wij kwamen uit op een gemiddeld praktijkverbruik van 6,8 liter op 100 km. De 1.5 kan ook twee cilinders uitschakelen wanneer hij licht belast wordt. In de praktijk merk je de overschakeling tussen twee en vier cilinders niet, dus de cilinderuitschakeling is een welkome toevoeging om het verbruik enigszins te drukken. Dit merk je vooral wanneer je veel op provinciale wegen rijdt waar de snelheid lager ligt dan op de snelweg en de motor dus op twee cilinders zijn werk kan doen.

Naast de fijne motor is het onderstel een andere factor die bijdraagt aan het comfort. Zelfs met de 18-inch wielen die onder de testauto gemonteerd zijn, worden oneffenheden mooi weggefilterd en is de auto niet stuiterig. Met een knop kun je verschillende rijmodi instellen. Je merkt dan vooral dat de gasrespons en de stuurinrichting iets feller worden. Voor het overige verandert er niets wezenlijks. Ondanks de relatief hoge mate van comfort rijdt de Arona nog steeds leuk. Dit merken we vooral wanneer we de meer bochtige binnenwegen opzoeken. Je voelt wel dat het zwaartepunt hoger ligt ten opzichte van de Ibiza, maar desondanks blijft het overhellen van de carrosserie in de bochten beperkt en laat de Arona zich er heerlijk doorheen dirigeren. De schakelwegen van de zesbak zijn mooi kort en het sturen verloopt licht, maar ontzettend direct. Dit betekent dat je de Arona in de bochten heel mooi kunt plaatsen en de auto vrijwel onmiddellijk reageert op jouw input. Eigenlijk is er nauwelijks een verschil te bespeuren met het rijgedrag van de Ibiza. De Arona is niet alleen een comfortabele auto voor de langere afstanden, maar biedt de mensen die houden van een stukje rijplezier tevens meer dan voldoende lol.

150 pk
250 Nm
207 km/h
8,2 s
7,2 (4.9) l/100km
115 g/km
C
22%
€ 19.800
€ 31.500
€ 578 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Seres 3

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition

  • MG ZS EV Luxury

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited

  • Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine