Nieuwe motor
Het motorenprogramma van de Kadjar is volledig op de schop gegaan. Alle bestaande benzine- en dieselmotoren zijn geschrapt en vervangen. De vertrouwde 1.5 dCi heeft er 5 pk bij gekregen en voldoet aan de strenge emissienormen. De nieuwe 1,7 liter diesel - eventueel met vierwielaandrijving - staat in Nederland niet op het programma.
Voor ons is de nieuwe 1,3 liter benzine met turbo van groot belang. Die is er met 140 en 160 pk, beiden voorzien van een benzineroetfilter. De krachtigste motor bestaat er tegen meerprijs naast de zesbak ook met een EDC-automaat met dubbele koppeling.
We reden de TCe 140 die gezien zijn aardige koppel van 240 Nm al bij 1.600 tr/min bijzonder veel souplesse tentoonspreidt. Vlot accelereren bij een laag geluidsniveau is deze nieuwe motor eigen. Een krachtbron van Nissan-origine die inmiddels volop in gebruik is bij Renault, Nissan en Mercedes-Benz. De Kadjar sprint in 10,4 seconden naar de 100 km/u en zet een top neer van 203 km/h. Maar nog belangrijker dan de prestaties is het gerealiseerde gemiddelde brandstofverbruik dat met boven de 1 op 14 aanzienlijk gunstiger uitvalt dan bij de 'oude' 1,2 liter die gewoon veel harder moest werken. Vreemd genoeg blijkt deze praktijkverbetering niet uit de officiƫle cijfers, maar dat komt natuurlijk door de omschakeling naar WLTP. In de praktijk is de Kadjer TCe beslist een stuk spaarzamer.
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT
Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure
Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style
Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition