Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine

- 2 december 2018

Comfort overheerst

De Citroën C5 Aircross staat op dezelfde bodemgroep als de Peugeot 3008, de Opel Grandland X en de DS 7 Crossback. Een basis die door Citroën op eigen wijze wordt ingevuld door schokdempers toe te passen met progressieve hydraulische kussens. Die zorgen voor extra demping bij volledig in- of uitveren. Een techniek die oorspronkelijk afkomstig is uit de rallysport waar auto's nog al eens volledig loskomen van het wegdek. Citroën lanceerde deze techniek bij productiemodellen voor het eerst op de vernieuwde C4 Cactus en rolt dit nu ook uit naar de grotere SUV. Het zorgt er bij lage snelheden voor dat drempels comfortabeler wordt verwerkt en dat juist bij midden en hoge snelheden kleinere oneffenheden in het wegdek worden glad gestreken. Juist om dat in de praktijk te kunnen proberen, nodigde het merk de pers uit om in Marokko de nieuweling uit te proberen. Grote gaten in de weg en de  nodige andere verstoring van het comfort zijn daar eerder regel dan uitzondering. En eerlijk is eerlijk, de Citroën weet er aardig raad mee. Bovendien valt op dat oneffenheden niet overmatig in de besturing worden doorgegeven. Dat samen met de goede ondersteuning van de stoelen en het lage geluidsniveau aan boord zorgt voor een optimaal comfort op een typische Citroën-manier.

Motorisch zijn er geen verrassingen in de C5 Aircross. Verreweg de best verkochte uitvoering wordt de 1,2 liter Puretech 3-cilinder met turbo die een vermogen levert van 130 pk en komt tot een keurig koppel van 230 Nm bij 1.750 t/min. Standaard wordt deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De tweede trap op benzinevlak is de versie waarmee we kennen hebben gemaakt: de Puretech 180. Dat is een 1,6 liter turbo, een viercilinder die 180 pk levert en met een koppel van 250 Nm bij 1.650 t/min garant staat voor een uitermate hoge souplesse. Deze motor verlaat standaard de fabriek met de 8-traps automaat. Een bak die logische stappen neemt, maar die met flippers aan het stuur ook handmatig kan worden bediend. De prestaties zijn overeenkomstig het vermogen; een top van 216 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,2 seconden.

181 pk
250 Nm
216 km/h
8,2 s
5,7 (5.7) l/100km
129 g/km
B
22%
€ 41.990
€ 41.990
€ 770 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • MG EHS 1.5 TGDI Luxury

  • Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium

  • Subaru Forester 2.0D Comfort

  • Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160pk AWD Lifestyle