Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine

- 2 december 2018

Toenemende topdrukte

De nieuwe C5 Aircross landt in een druk segment waar de omzetten nog steeds groeien. Denk aan modellen als de Nissan Qashqai, Hyundai Tuscon en de Ford Kuga die het Franse merk op zijn pad treft. Niet de 3008 van collega Peugeot? Nee, want die wordt net als de Volkswagen Tiguan hoger in de markt gezet qua prijsstelling. Binnen het eigen merk is er nog enige concurrentie van de C4 Spacetourer. Maar bij voorbaat kan al worden gezegd dat deze ruimtewagen de strijd gaat verliezen. De SUV is nu eenmaal in de mode en daar kan geen enkel praktisch argument tegen op. Bovendien, binnen het concept van de C5 Aircross is er aan gewerkt om de SUV dezelfde praktische en ruimtelijke eigenschappen te bieden.

Overigens heeft de nieuweling nog meer taken binnen het programma. De meer traditioneel vormgegeven C5 is enige tijd terug geschrapt, simpelweg omdat de belangstelling voor het traditionele D-segment zich in een vrije val bevindt. Dat betekent dat de C5 Aircross voor een deel klanten gaat aantrekken uit sedans, maar vooral uit stationwagons. Grappig overigens om te horen dat Citroën verwacht dat een derde van de kopers nu al een SUV heeft.

181 pk
250 Nm
216 km/h
8,2 s
5,7 (5.7) l/100km
129 g/km
B
22%
€ 41.990
€ 41.990
€ 770 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • MG EHS 1.5 TGDI Luxury

  • Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium

  • Subaru Forester 2.0D Comfort

  • Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160pk AWD Lifestyle