Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

Anton Lefeber - 13 augustus 2006

Het exterieur

Het algemeen geaccepteerde uiterlijk van de Verso is mede te danken aan de Europese designafdeling van Toyota, waar de Verso is ontworpen. Zowel het ontwerp van de buiten- als de binnenzijde van de auto zijn dus perfect afgestemd op de behoeften van de Europese consument. De auto komt hierdoor volkomen Europees over. Aan de ene kant is het design minder spannend en onderscheidend dan het zou kunnen zijn, aan de andere kant is het gewoon kloppend.

Aan de buitenzijde doen vooral het front en de sportieve daklijn van zich spreken. De nadruk wordt gelegd op het grote Toyota-logo, de bobbel en de twee lijnen in de motorkap accentueren de symmetrie van het ontwerp. De grille is relatief breed en valt extra op door de in de carrosseriekleur gespoten kunststof strip. Hieronder is een lekker dik aangezette bumper gemonteerd. Het grote gapende gat in het midden wat dienstdoet als luchtinlaat is niet te missen, hetzelfde geldt voor de twee kunststof kappen met daarin de mistlampen verwerkt. De twee flinke koplampen completeren het front. Van de zijkant bekeken valt vooral de aflopende daklijn op. Het is dan ook niet moeilijk om te geloven dat de luchtweerstand van de Verso extreem laag is voor een MPV. Ook de verbrede wielkasten doen het goed in het ontwerp en zorgen voor een stoerdere uitstraling. Aan de achterzijde vallen vooral de heldere achterlichten op, dit zal echter niet door iedereen gewaardeerd worden. De v-vorm in de achteruit en de chromen strip op de achterklep maken het totaalplaatje aan bijzondere details compleet.

Met een lengte van 4,36 meter, een breedte van 1,77 meter en een hoogte van 1,62 meter wijkt de Verso op het gebied van afmetingen maar nauwelijks af van concurrenten. Het is de flinke wielbasis van 2,75 meter waar de Verso zich positief onderscheid t.o.v. de concurrentie. Naast dat dit positieve gevolgen heeft voor de binnenruimte, zorgt dit tevens voor een stabieler weggedrag. Opvallend en handig voor achterpassagiers zijn de flinke achterportieren. De achterportieren zijn ongeveer even lang als de voorportieren, waardoor de instap voor alle passagiers even comfortabel is. Aan de buitenkant is de geteste Dynamic uitvoering te herkennen aan de 16 inch lichtmetalen velgen en de parkeersensoren voor en achter. Voor een sportievere uitstraling zouden lichtmetalen velgen van een duim groter kunnen zorgen, de auto zou hierdoor optisch minder hoog op de poten staan. Ten opzichte van de concurrentie blijft echter staan dat de Verso een stoere en sportieve uitstraling geniet.

129 pk
170 Nm
195 km/h
10,8 s
onb (7.7) l/100km
184 g/km
G
22%
€ 21.990
€ 27.385
€ 502 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 5 1.8i Executive

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • Seat Altea 1.6i Reference

  • 2013 - Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT

  • 2009 - Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business