Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

- 12 augustus 2018

Als een maatje groter

Voor de prestaties zorgt de 1.0 TSI met 95 pk. Dit zal de meest gekozen motorisering worden in Nederland, omdat je simpelweg niet meer nodig hebt en de geringe meerprijs ten opzichte van de atmosferische 1.0 MPI met 75 pk snel gerechtvaardigd lijkt. Het turboblok met drie cilinders voelt levendig aan en op het gebied van prestaties hoeft de auto zich niet te schamen. In iets meer dan tien seconden zit je op de 100 kilometer per uur en de koek is pas op als de teller bijna de respectabele 190 aantikt. Dit alles wordt bijzonder vertrouwenwekkend overgebracht op de bestuurder, want de Volkswagen Polo rijdt zeer volwassen. Als je eventjes je ogen sluit - bij wijze van spreken natuurlijk - zou je zomaar het idee kunnen hebben met een Golf onderweg te zijn. De auto voelt koersvast aan, terwijl de auto in bochten een stuk dynamischer is als zijn voorganger. De elektrische stuurbekrachtiging voelt een stuk natuurlijker aan dan voorheen, waarbij de besturing op de snelweg een stuk zwaarder aanvoelt. Straatje keren gaat dan weer lekker licht en met een schappelijke draaicirkel, waardoor de Polo wendbaarder aanvoelt dan zijn exterieurmaat doet vermoeden. De driecilinder doet beschaafd zijn werk, maar voelt onder de 2000 tpm een beetje afwachtend. De auto wordt dan ook graag iets hoger in de toeren gehouden en door de goede geluidsisolatie is dat ook prima te doen. Op het verbruik heeft dit natuurlijk wel zijn uitwerking, maar een testverbruik van 6,3 liter is alleszins schappelijk.

95 pk
175 Nm
187 km/h
10,3 s
6,3 (4.5) l/100km
103 g/km
B
22%
€ 21.130
€ 23.269
€ 427 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • 2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • 2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • 2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline