De weg op
De Italiaan mag dan sportief ogen aan de binnen- en buitenzijde, waar het daadwerkelijk om gaat zijn de rijeigenschappen. De cijfers van deze Stelvio liegen er niet om. Met een 2.0 liter turbomotor met 280 pk moeten we prima van onze plek gaan komen. In 5,7 seconden wordt vanuit stilstand de 100 bereikt. Dat daarin de vierwielaandrijving een belangrijke rol speelt, hoeven we niemand duidelijk te maken. Na het starten van de motor en de lichte brom die uit het vooronder komt, krijg je al een grijns op je gezicht. Die grijns wordt alleen maar groter op het moment dat het gaspedaal ingedrukt wordt. Hoe harder je gaat rijden, hoe sneller je de negatieve vooroordelen van een SUV van je afschut. Alles aan de auto ademt sportiviteit. De besturing is kraakhelder en je weet precies waar je naartoe gaat op het moment dat je instuurt. Het onderstel is stevig, wellicht zelfs hard te noemen en niet te vergelijken met de gemiddelde SUV. Vooral in de bochten komt dit onderstel prima uit de verf. De rol van het koetswerk is minimaal en je hebt het idee met een lage sportieveling op pad te zijn. Natuurlijk wordt het nooit hetzelfde als de 4C, maar het is de technici van Alfa Romeo bijzonder goed gelukt om het overhellen in de bochten tot een minimum te beperken.
De Stelvio beschikt over de bekende achttraps automaat van ZF. Als handbak is de auto niet leverbaar. Dat ZF zijn sporen bij merken als BMW verdiend heeft, kunnen we duidelijk merken tijdens onze rit. Heerlijk soepel wordt ieder verzet aangedaan en neemt de automaat je het werk geheel uit handen. Dankzij het DNA-systeem van Alfa Romeo kan zelf worden bepaald in welke rijmodus je de auto wilt hebben. Bijzonder is te merken dat als je in de 'dynamic' mode zelf wil gaan schakelen, je ook echt zelf moet gaan schakelen. De toerenteller wordt gerust het rode gebied ingejaagd, zonder dat de auto het overneemt. Hierdoor voel je je nog meer 'in control'. Het DNA-systeem heeft enkel invloed op de gasrespons en het schakelen tussen de versnellingen. Het onderstel blijft zoals het is en is niet, zoals vele concurrenten, in te stellen op een comfortabele of een sportieve stand.
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Lexus RZ 450e President Line
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45