Niet helemaal nieuw
Het bouwen van een terreinwagen is voor Alfa Romeo niet helemaal nieuw. In 1951 verscheen al de Alfa Romeo Matta op de markt. Het voertuig was speciaal op aanvraag van het Italiaanse leger geproduceerd en leek verdacht veel op de Willys Jeep. In totaal rolden er 2012 Matta's van de productielijn en de productie stopte in 1954. De Stelvio is van een compleet ander kaliber. Voor ons staat een zeer sportief getekende SUV die de letter S met recht eer aan doet. Niet alleen de kleur speelt daarin een belangrijke factor, ook het gehele lijnenspel. Van origine is de Stelvio gebaseerd op de Giulia, maar de designers hebben enkel de basisstructuur van dit model behouden. Natuurlijk zijn er kernmerken van de Giulia terug te vinden, zoals de grille en de koplampen. De koets is verhoogd en de achterzijde is zeer sportief.
Of we de Stelvio op een modderige landweg tegen gaan komen, durven we te betwijfelen. Het is duidelijk zichtbaar dat dit model er echt voor gemaakt is om zich te bewijzen op het harde asfalt, in plaats van in de blubber. Hoewel de zwarte wielkastomlijsting de indruk geeft dat het een echte 4x4 is, valt de bodemvrijheid tegen. Met slechts 6,5 centimeter meer speling dan de Giulia houden wij het dus gewoon bij de verharde wegen.
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Lexus RZ 450e President Line
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45