Fijne driepitter met volautomaat
De Puretech 110 is de 1.2 liter benzinemotor die we onder andere kennen uit de gewone C3 en Peugeot 208. Ook in de C3 Aircross weet de motor te overtuigen. Het gewicht van de auto is met 1.134 kg lekker laag te noemen en het koppel van 205 Nm is ook niet mals. Daardoor voelt de auto behoorlijk pittig en verlang je niet direct naar meer. Bovendien klinkt de motor heerlijk beschaafd; zelfs bij een volle acceleratie wordt de geluidsoverlast beperkt en bovendien klinkt het driepittertje helemaal niet verkeerd.
Het is voor ons wel de eerste gelegenheid om deze motor gecombineerd met de EAT6 volautomaat te rijden. Heb je ooit in de oude C3 met semi-automaat gereden? Mocht je dat op dit moment nog niet verdrongen hebben, dan vragen we je het hierbij te doen. De EAT6 is op geen enkele wijze te vergelijken met die vorige transmissie. De automaat helpt je moeiteloos door de verzetten en weet de auto zonder noemenswaardige vertraging een aantal versnellingen terug te brengen als je het gaspedaal flink intrapt voor een inhaalbeurt. Het maakt het rijden in stadsverkeer lekker soepel en op landelijke- en snelwegen kun je ook prima op de automaat vertrouwen als er een versnelling meer óf minder nodig is.
Daarbij wordt de auto keurig laag in de toeren gehouden, waardoor je niet gestoord wordt door motorgeluiden in de cabine.
Nu geluiden in de cabine toch ter sprake komen: helaas bereikte een ander geluid ons wel, als we op hogere snelheid - vanaf ongeveer 135 kilometer per uur - reden. Een fluitend geluid dringt dan het interieur binnen en dat gaat al snel op de zenuwen werken. Uiteraard hoort dit niet, dus dit kaartten wij aan bij de importeur. Hoewel wij zelf dachten dat de dakdragers dit geluid veroorzaakten, blijkt uit een analyse van de technici van Citroën dat een rubber van het panoramadak het geluid binnenliet. De precieze oorzaak is voor ons dus niet meer te achterhalen, maar we gaan er vanuit dat dit een eenmalig mankement was dat niet voor alle C3's Aircross op gaat.